Home ReviewsAlbum Reviews GAZ COOMBES – Turn The Car Around (Hot Fruit/Virgin Music)

GAZ COOMBES – Turn The Car Around (Hot Fruit/Virgin Music)

In 1990 debuteerde Gaz Coombes als frontman van de shoegazeband The Jennifers, omdat de band nooit echt doorbrak viel ze in 1993 al uiteen. Daarna vormde Coombes Supergrass wat onmiddellijk een schot in de roos was. Het trio maakte eigenzinnige catchy Britpop. In 2010 werd de stekker uit Supergrass getrokken en twee jaar later debuteerde Gaz met zijn soloplaat Here Come The Bombs. Op die plaat was duidelijk te horen dat hij solo een andere weg wilde bewandelen dan met de band. Er volgden nog twee soloplaten maar in 2019 werd Supergrass terug bijeen geroepen voor een reünietour die eindigde in 2022 op het Taylor Hawkins Tribute Concert in Wembley. Wie dus had gehoopt op een nieuw Supergrass-album was er aan voor de moeite want een jaar later is Coombes er terug met een soloplaat.

© Gaz Coombes

Coombes werkte de afgelopen zeven jaar toe naar Turn The Car Around. Het is een gevoelige plaat over de ups en downs van het moderne leven en alle kleine drama’s daartussenin. Hijzelf ziet het album als het laatste deel van een trilogie waar Matador uit 2015 en World’s Stongest Man uit 2018 ook deel van uitmaken. Daarenboven was het voor Gaz ook een manier om zijn evolutie als songschrijver te etaleren.

Nu klonk het solowerk van Gaz altijd al wat avontuurlijker dan de songs van Supergrass maar op deze plaat gaat hij nog een stap verder. Vanaf openingsnummer Overnight Trains krijgen we brede arrangementen en zingt Coombes met bakken gevoel en passie en dat houdt hij het gehele album vol. Het resultaat zijn negen overweldigende, prachtige songs waarop Gaz op een sublieme manier buiten de lijntje kleurt en unieke composities aflevert.

Coombes paste nooit echt in het typische Britpop-genre en nu is hij dat genre volledig ontgroeid. Op zijn solowerk klinkt hij volwassener en zeker op deze plaat maakt dat veel indruk. We horen Gaz als crooner, als glamrocker, als folky, maar vooral als zeer overtuigende songschrijver die houdt van veel variatie.

Het is duidelijk dat Gaz Coombes zijn kar gedraaid heeft en een nieuwe weg insloeg en dat levert een prachtige plaat op.

Woensdag 1 maart stelt Gaz Coombes deze sublieme langspeler voor in De Roma in Antwerpen.