Home ReviewsAlbum Reviews CONCILIUM – Sky Burial (Sentient Ruin Laboratories)

CONCILIUM – Sky Burial (Sentient Ruin Laboratories)

by Patrick Bruneel

Concilium is een black/deathmetalproject geleid door N, die voor zijn optredens en opnames assistentie krijgt van Vulturius en Occelensbrigg. Het is de man, N dus, te warm en te vrolijk in zijn thuisland Portugal. Struinen op kerkhoven tijdens het midden van de nacht ligt hem veel beter.

© Concilium

Voor de opvolger van het imposante Desecration (2021, Sentient Ruin Laboratories) gaat N voor een verklanking van een oeroud ritueel uit de Himalaya: het lichaam van de overledenen wordt de hoge bergen ingesleept om daar op speciaal daarvoor uitgekozen heilige gronden te worden achtergelaten voor de gieren die de lijken consumeren en ze op die manier terug geven aan de natuur en tegelijk ten hemel te laten opgaan.

In het Tibetaans wordt The Sky Burial genoteerd als བྱ་གཏོར་, terwijl het titelnummer zelf म मृतयु ह heet. Een verdere verklaring krijgen we daarvoor niet, al wijzen andere titels ons wel enigszins de weg: To The Skies You Will Return, Destroyer Of Worlds en Between The Moon And The Mountain. Het zijn er maar een paar (het album bevat zeven nummers) maar het moge duidelijk wezen dat het ritueel echt wel de hoeksteen van het album is.

Uitermate indrukwekkende, necromantie eer betonende extreme blackmetal die dusdanig goed is gemaakt dat we hier ettelijke keren na elkaar naar kunnen luisteren. De geur en smaak van verrotting zit ingebakken in elk van de nummers. Eerbied voor aaseters die de boel netjes houden gedrenkt in een duivels sausje van doordenderende riffs en drums en een misselijk makende growl. Wat wil een beschaafd mens nog meer.

De promotekst zegt dat dit vreten is voor fans van Beherit, Demoncy en Teitanblood. Wij zeggen dat deze bands nog niet tot aan de knieën komen van Concilium, rot of niet.

Sentient Ruin Laboratories: FacebookInstagram