Home ReviewsAlbum Reviews MOTOR!K – 4 (Out Of Line)

MOTOR!K – 4 (Out Of Line)

Al vijf jaar maken Dirk Ivens (Dive, Sonar, Absolute Body Control…), Dries D’Hollander en Joeri Dobbeleir (The Whereabouts Of J. Albert) een avontuurlijke mix van krautrock, postrock, ambient, electro en shoegaze onder de naam Motor!k. Het trio heeft zoveel inspiratie dat ze elk jaar een album uitbrengen, behalve in 2021; door corona liet de persing van het derde album op zich wachten. Vorig jaar kwam daar zelfs nog de gelimiteerde ep Odyssee bij, die verscheen bij het Duitse Ant-Zen label.

© Motor!k

Er staan twee nummers die elk uit drie delen bestaan op het album. De stukken lopen mooi in elkaar over zodat je niet altijd door hebt wanneer je van het ene deel in het andere bent beland. Die aanpak werkt zeer goed omdat de drive behouden blijft en we zo meegezogen worden in twee intense trips van elk bijna 20 minuten. Het sluit ook perfect aan bij lange trip die de band live brengt.

Op kant a staan de drie delen van Terra Illustris. Het eerste deel bestaat uit warme soundscapes en subtiele gitaarklanken. De bas sequentie verraadt dat het nummer later zal uitbarsten en dat gebeurt vrij vlug. Het nummer is opgebouwd met veel variatie waardoor het nooit monotoon wordt. Elk instrument kleurt het geheel mooi in waardoor het bijna zweverig klinkt en niet constant dreigend. De overgangen tussen de delen zijn heel subtiel en lijken rustpunten om even op adem te komen zodat je elke keer volledig klaar bent om je over te geven aan de intensiteit van het trio.

Op de andere kant van het vinyl, of het volgende nummer op de cd, staat Terra Obscure. Ook hier krijgen we een knappe gevarieerde intro. Eens de track echt van start gaat, ligt het tempo wat lager dan we van Motor!k gewoon zijn, gaan de gitaren in duel met elkaar en vullen de soundscapes dit subtiel aan. In het tweede deel gaat het er terug vurig aan toe met een aanstekelijke drive. Het derde deel bouwt heel rustig af.

Wat ons betreft mag Motor!k hun langspelers altijd op die manier indelen. Het concept komt beter overeen met hoe ze live te werk gaan. Het trio brengt geen nummers van drie minuten maar echte stukken die je altijd meeslepen en dat kan je moeilijk doen op twee of drie minuten. Het lijkt het alsof de band twee lange jamsessie op plaat heeft gezet; alles voelt zeer spontaan en natuurlijk aan.

4 is opnieuw een topplaat die live voor vuurwerk gaat zorgen.

Motor!k stelt het album voor op 20 mei in Djingel Djangel in Antwerpen. Daarnaast geeft het trio een dj-set in Music Media Corner in Boom op 14 met en staan ze op het Neetwave Festival in Retie op 14 oktober.

Facebook InstagramBandcamp