Home ReviewsAlbum Reviews AKSAK MABOUL – Une Aventure De V V (Made To Measure Vol. 48) (Crammed Discs)

AKSAK MABOUL – Une Aventure De V V (Made To Measure Vol. 48) (Crammed Discs)

Het Belgische avant-garde gezelschap Aksak Maboul deelde samen met Minimal Compact, Benjamin Lew en Tuxedomoon een plek op het allereerste Made To Measure album dat in 1984 het levenslicht zag. Made To Measure is eigenlijk een sublabel van het Brusselse Crammed Discs, gespecialiseerd in ambient, instrumentale muziek, soundtracks en werken in opdracht van films, balletten e.d. De Made To Measure catalogus mag gezien worden als de crème de la crème in het avant-garde en experimentele muziekgenre.

Une aventure de VV (Songspiel) is een experimenteel filosofisch-poëtisch luisterspel met in de hoofdrol zangeres Véronique Vincent (die ook de teksten schreef) als V V. Het album bevat een reeks monologen en dialogen die door onder andere Alig Fodder, Laetitia Sadier, Audrey & Benjamin van Aquaserge, Don The Tiger, Blaine L. Reininger en de leden van de huidige live band van Aksak Maboul: Faustine Hollander, Lucien Fraipont en Erik Heestermans uitgevoerd worden.

Marc Hollander is verantwoordelijk voor het muzikale vlechtwerk en haar complexe arrangementen. De gesproken en gezongen fragmenten worden in een genre overschrijdende muzikale omkadering gegoten die zich in een verscheidenheid van sferen wentelt. De mysterieuze en speelse klankconstructies zijn opgebouwd uit fragmenten elektronica, pop, jazz, collage, improvisatie, krautrock, hedendaags klassiek en systeemmuziek. De experimentele lat ligt tamelijk hoog op Une aventure de VV (Songspiel) waardoor de grenzen van de luistercomfortzones niet anders kunnen dan verschuiven (in welke richting laten we in het midden) bij de luisteraars.

De muzikale weefsels hebben wel die typische Aksak Maboul rimpels maar Une aventure de VV (Songspiel) verlegt toch wel moedig enkele grenzen met het genre hakselen in combinatie met het experimentele en theatrale hoorspel. Het album baadt in een zacht old school sfeertje dat ons doet denken aan stoffige art-nouveau (Jugendstil) kamers waar de tijd geen vat op heeft.

Une aventure de VV (Songspiel) is een raadselachtig album met een uitzonderlijke geluidsfilosofie die fascineert en verbaast. Een dikke aanrader voor de avant-garde liefhebbers.

Website Crammed DiscsFacebookInstagram