Lust en lijden, genot en gruwelen. Grenzen zijn dun en iedereen heeft wel graag een vleugje donkere romantiek in het leven. In het Uitheems Geduister van deze week, vind je alvast inspiratie, met nieuw werk van Pure Obsessions & Red Nights, Nino Sable, Gw Childs IV, Chiasm, Neon Funeral, Dirty Mitts, Mari Kattman en Ulysse Marshall.
PURE OBSESSIONS & RED NIGHTS
Philippe Deschemin, visionair achter het darkwave-/ synthpopproject Pure Obsessions & Red Nights onthulde deze week de nieuwe single What’s On Your Mind. Daarmee krijgen we al iets te horen van het komende album van de band, dat een rijk tapijt van darkwave en synthpop belooft, vermengd met de vitaliteit van postpunk en de essentie van gotische sferen.
Deschemin zet hiermee het verhaal rond Mr. Strangler voort: “De saga van Mr. Strangler gaat verder in het derde hoofdstuk van de Nachttrilogie en kondigt een nieuw album aan met What’s On Your Mind. Ik ben enthousiast om een stuk te delen. Het is gemaakt met behulp van typische apparatuur uit de jaren 80, die de typische vibes en grooves van het tijdperk kon vatten, die doen denken aan legendes van Michael Jackson tot Depeche Mode.”
Die retrogeest zit hem vooral in de toetsen, die helder en klaar doorklinken. Terwijl het de vocals zijn die toch wel een echt postpunksfeertje uitademen. Een dansbaar, vlot nummertje!
What’s On Your Mind is digitaal verschenen.
NINO SABLE
De Duitse Nino Sable (Aeon Sable) ging graven in zijn sonische dagboek van de voorbije drie jaar en creëerde daarmee een nieuw album. Twaalf nieuwe tracks prijken op Thorns I, die vooral op synths en avant garde gebaseerd zijn. Het werd geen hooggepolijst, pop “bum bum crash crash” album waar iedereen van zal houden. Op het magisch donkere nummer dsrg wordt hij vocaal bijgestaan door Sudlice, Peter van AnAstromo gaf een extra elektronische toets aan de mysterieus bubbelende electrotrack k.
“You may think that I am a freak
and I admit that I really sometimes I am
but without you GRL – yes – without you GRL
I woulndt be anything like this
so please let’s meet again – and kiss”
Met emotioneel mooie teksten, zitten er enkele juweeltjes tussen!
Thorns I is digitaal verschenen.
GW CHILDS IV
De Texaanse elektropopcowboy Gw Childs IV (ex Soil & Eclipse Alumni), onthult een verleidelijke ep. De vier tracks op Burning Future zijn gebaseerd op een breed scala aan invloeden en verweven elementen van pop, dans, een vleugje Bee Gees-achtige falset en een stevige dosis vintage americana. Het resultaat? Een verzameling nummers die even aanstekelijk als solide zijn en een onuitwisbare stempel op je muzikale zintuigen drukken. Beats, strijkers, electro en een uitdagende grafstem klinken jonger en actueler dan de elektroveteraan in realiteit blijkt te zijn.
Burning Future is digitaal verschenen via COP International.
CHIASM
Cut Right Through is de pas verschenen elektropop-/ industrial-ep van Chiasm. Daarop vinden we vier remixen terug van de titeltrack, door Emileigh Rohn (het meesterbrein van Chisasm) zelf, Assemblage 23, hEADACHE en zelfs van onze Belgische Jan Dewulf, met zijn knappe Mildreda-project. Ook van Dead Trees krijgen we twee remixen én de nieuwe track Closed Up.
Met deze ep laat Rohn ons alvast even proeven van hoe haar aankomende, zevende studio-album Zone in 2024 zal klinken en dat bevalt ons! We krijgen een set van dansbare clubhits tot glitchy monstertjes te horen.
Cut Right Through is digitaal verschenen bij COP International.
NEON FUNERAL
Het is wellicht ongehoord om te zeggen, maar met een licht ironisch lachje op onze tronie, schrijven we het dan maar: de titel van de nieuwe Neon Funeral-ep zou zowaar een zin uit de soap die de Belgische gothscene wel eens kan zijn, kunnen zijn!
Banned From The Goth Club is er! En die mag recht op de dansvloeren van boven vernoemde scene terechtkomen, wat ons betreft.
De postpunk-/ darkwaveband uit New Jersey licht toe vanwaar de titel komt: “Het gothic-publiek kan niet bepaald volledig in de muziek worden ondergedompeld vanwege de agressie en intensiteit van de zang, en de hardcore scene kan de zachtere en dansgedreven instrumentale nummers niet precies begrijpen voor moshing. We hebben ooit opgetreden op een gothic-locatie en dat leek misplaatst en we leken geen voeling te hebben met het publiek. Vervolgens bedachten we de uitdrukking Banned From The Goth Club om het eclectische geluid te verwelkomen en op speelse wijze te introduceren.”
We krijgen nummers in verschillende emotionele sferen. Avolition is snel, melodieus en dansbaar, terwijl High Tech Low Life langzamer en somberder start, maar eindigt met een zeer snel, intens elektronisch geluid en metalzang. A Void is een zeer introspectief nummer dat vragen over nihilisme, drugsverslaving en maatschappelijke druk behandelt. Het laatste nummer is een cover van Eddie Murphy’s ‘one hit wonder’, Party All The Time uit de jaren 80.
Banned From The Goth Club is digitaal verschenen bij Cleopatra Records.
DIRTY MITTS
De Londense rockers Dirty Mitss stalen met hun oren van bands als AC/DC, The Darkness en Aerosmith om hun eigen sound op te bouwen. Die presenteren ze nu op hun gloednieuwe ep Hands Off! Het Britse kwartet doet dit professioneel en kwalitatief, maar refereert sonisch voor ons teveel naar bovenstaande helden. De band ontstond vorig jaar, maar had er evengoed eentje uit de eighties kunnen zijn. Goeie, klassieke old school rock; de liefhebbers van het genre zullen dit nostalgisch stukje appreciëren, maar omvergeblazen worden we niet, want daarvoor klinken ze net iets te gedateerd.
Hands Off! is digitaal verschenen.
MARI KATTMAN
De Amerikaanse trap-/ elecktropopartieste Mari Kattman onthulde onlangs haar nieuwste elektronische werk, URGOD.AI, een verleidelijke en futuristische single die je hart sneller doet kloppen. Dit prikkelende nummer vat perfect de essentie van sci-fi samen, met een zwoel, cybernetisch randje dat ideaal is om de sfeer te bepalen in een neonverlichte toekomst. Waan je in de drukke straten van een metropool, rechtstreeks uit de volgende Blade Runner-film. Een knap stukje techno noir!
Naast deze track, krijgen we ook een b-kantje met Lower Yourself: een dansnummer met betoverende beats en boeiende synthlijnen.
URGOD.AI is digitaal verschenen.
ULYSSE MARSHALL
Ulysse Marshall: wij hadden er nooit eerder van gehoord. Het blijkt een postpunksongwriter uit Zwitserland te zijn. Zelf geeft hij aan vooral beïnvloed te zijn door een breed scala aan artiesten en genres, waaronder Joy Division, Ian North, Bauhaus, Nick Cave en “de met dromen doordrenkte etherische schoonheid van het postpunk- en elektronische decennium van de jaren tachtig”.
Hij bracht deze week zijn nieuwe album Ghost Dragons uit. Synthpoppy ritmes met luchtig open vocalen en een grote dansbaarheid kenmerken de gedreven sound van de Zwitser. Alle tracks hebben met hun poëtische teksten een hoog gehalte dromen, melancholie en romantiek in zich.
Ghost Dragons is digitaal verschenen.