Home nieuws Uitheems Geduister #199

Uitheems Geduister #199

by Nel Mertens
Artwork door Wesley Dewanckel
Facebook Instagram

Enkel in de duisternis kunnen we samen bestaan. Wanneer je je omdraait en het donker in stapt, zoen ik mijn eigen voorhoofd warm en zoek de omhelzing in Het Uitheems Geduister van deze week, met nieuws van The Vaulted Skies, Mark Saunders, Heilung, The Royal Ritual, Like What, Risk Risk, The Last Waves, Morningstvr, Black Needle Noise en Nordjevel.

THE VAULTED SKIES & MARK SAUNDERS
In 2013 bracht James AJ Scott met Doktor Ben Singleton (gitaar), Andy McFarlane (bas) en Mat Hector (Iggy Pop, Grace Jones) (drums), The Vaulted Skies samen om vrede te brengen in de melkweg door een mix van hoekige, alternatieve rock en dansbare elektronica, doorkruidt met de dynamiek van grunge en vlagen van melancholie.
Ondertussen nog even dynamisch, maar ettelijke jaren verstreken, blijft dit Londense electro-viertal nog steeds knappe tracks lanceren. What If I Were The Boy? is hun nieuwe single, die meteen ook geremixt werd door producer Mark Saunders.

En over die remix is Scott nogal enthousiast: “Dit is een droom die uitkomt, omdat ik verliefd ben geworden op Marks werk zoals remixes voor The Cure, die veel verder gaan dan gewoon wat sonisch sleutelen om het bronmateriaal heruit te vinden. Naast The Cure heeft Mark met een scala van spraakmakende artiesten in verschillende hoedanigheden samengewerkt, waaronder David Bowie, David Byrne, Tricky, Depeche Mode, Robert Plant, Erasure, The Human League, The Sugarcubes, Madonna, Neneh Cherry, Lady Gaga, Marcella Detroit, Siouxsie and the Banshees, The Mission, Ian McCulloch en Lloyd Cole… om er maar een paar te noemen!”

Het origineel is een prachtige, emotioneel beladen track, waarin Scotts flexibele stem opnieuw mooi tot zijn recht komt.
Een nostalgisch verhaal vol reflectie en spijt. Het nummer gaat in op de uitdagingen van het overwinnen van spijt en het verliezen van jezelf in een verleden dat hen nog steeds achtervolgt.
“Op de universiteit kreeg ik een acteeropdracht met één van de populaire meisjes. Ze deed me een voorstel en zinspeelde daarbij verbaal en indirect op een zeer onrustig gezinsleven. Ik wou dat ik de noodkreet onder dit alles had herkend. Dit nummer geeft de wanhoop weer die ik voelde toen ik me afvroeg wat er van haar geworden was”, zegt zanger/gitarist James Scott.

“Susie, I can’t see past this hour
Your face is sweet, your lips are sour
You bruise too easily
Can’t you see
It’s not me you want at all?”

Saunders remix transformeerde de postpunkstijl van het origineel in een dansbaar epos, dat iets lichter klinkt.

What If I Were The Boy? is digitaal verschenen.

(Her)lees hier ook onze live-review van The Vaulted Skies (B52, Eernegem, 2019).

Facebook / Bandcamp

HEILUNG
We hebben er met velen op zitten wachten… Het nieuwe album Drif van het enigmatische rituele collectief Heilung.
Sinds hun start 7 jaar geleden, banen ze melodische wegen naar het verleden met hun unieke en mystificerende geluid. De groep ontwijkt alle conventionele genre-tags en de beperkingen van specifieke labels. Daarbij slagen ze er in om de moderne samenleving te verbinden met de beginselen van de mensheid door middel van muziek.

Ze reizen opnieuw terug in de tijd met hun nieuwe hoofdstuk, hun derde album Drif. Hun eerste twee albums focusten op het prehistorische Noord-Europa. Op Drif verkennen ze drie andere grote rudimentaire beschavingen buiten Europa.

“Alle nummers hebben hun eigen verhalen”, voegt keelzanger en één van de drie componisten van de band, Kai Uwe Faust, toe. “Elk heeft zijn eigen plaats en gevoel van verbondenheid, met inspiratie niet alleen uit Noord-Europa, maar ook uit de oude grote beschavingen. We hebben rekening gehouden met de oude omringende geavanceerde beschavingen, omdat onze voorouderlijke Scandinavische beschavingen niet zomaar opkwamen, bestonden en verdwenen in isolement. Al in de bronstijd vonden we zijde op Duits land, die 3000 jaar geleden al uit het verre, verre Oosten werd geïmporteerd. Vanaf de Vikingtijd vonden we kralen die daar vanuit het huidige Syrië hoog in de noordelijke bergen werden gebracht.”

Dat muziek verbindt, weten we al langer en dat maakt ook deel uit van de missie van de band: “Met het zingen van deze oerliederen willen we hulde brengen aan deze culturen, opnieuw verbinding maken met het begin en onthouden dat we allemaal, van Oost tot West, van verleden tot heden, verbonden zijn door de uitwisseling van ideeën en elkaar te inspireren.” Drif betekent dan ook samenkomst of samenhorigheid.

Terwijl we authentieke en archaïsche instrumenten horen, van rammelaars en rituele bellen tot menselijke botten en keelzang, is hun boeiende muziekstijl verre van primitief. Producer en oprichter Christopher Juul implementeert subtiele elektronische elementen die de muzikale sfeer naar een hoger niveau tillen en zorgen voor een meer diepgaande en gelaagde soundscape.

Drif is digitaal, op cd, op dubbele vinyl of in beperkte oplage in een houten box – waarin je een gouden dubbelvinyl en goodies vindt – verschenen bij Season Of Mist.

Op vrijdag 11/11 kan je Heiling live meemaken in de Cirque Royale in Brussel.

Facebook / Bandcamp

THE ROYAL RITUAL
David Michael Lawrie
liet onlangs nog maar zijn debuutalbum op de wereld los maar bracht met zijn industrial soloproject The Royal Ritual deze week nog een bijzondere track uit. Het nummer is een ritualistische interpretatie van Philip Glass’ baanbrekende compositie Opening.

Een prachtige herinterpretatie werd dit, want Lawrie vertrok van een ‘wilde’ live pianosessie, waarna hij er een triggerend ritme en fantastische sounds aan toevoegde. Hij maakte een meesterwerk van een meesterwerk…

(Her)lees hier ook onze review van het debuutalbum van The Royal Rituals Martyrs.

Website Facebook Bandcamp

LIKE WHAT
Het DIY darkwaveproject Like What put nog steeds volop inspiratie uit de eighties en zijn bands als Depeche Mode, Joy Division, The Cure…

Met niet meer dan een iPad en een gitaar creëert bezieler Balazs een sound die we eerder al hoorden. En na enkele stille maanden, geldt dat ook voor zijn nieuwe single Burn.

“There are no innocents
Not one anymore
Just standing there mad
and all alone”

Instrumentaal en vocaal klinkt dit – net als de vorige single – toch wel erg minimalistisch en eentonig. Voor ons mag het dus net iets meer zijn dan die iPad en gitaar.

Burn is digitaal verschenen.

Bandcamp Facebook

RISK RISK
De Duitse synthband Risk Risk maakt sinds 2009 indruk met een geluid dat ons doet denken aan Telex en Ultravox. Catchy en dansbare melodieën bepalen zijn sound. Handgemaakt met originele vintage apparatuur, zonder dat er enige computer aan te pas kwam.

Deze week brengt hij niet echt nieuw werk, maar wel interessant nieuws. Wave Records contacteerde hem om een selectie van hun nummers opnieuw uit te brengen op vinyl en cd. Op dit album Blue Science vind je dus een compilatie van de eerste Risk Risk-nummers en enkele van de nieuwste, met nog wat extra onuitgegeven bonusmateriaal. Nummers van op de twee eerdere releases This Is 1983 en I Hunt For Static dus. Twee albums die al lang uitverkocht zijn.

Blue Science is digitaal, op cd en op gekleurde vinyl verschenen bij Wave Records.

Bandcamp / Facebook

THE LAST WAVES
Het Franse coldwave- /darkpop- /postpunkcollectief The Last Waves kan je vanaf nu streamen! Slechts enkele maanden na hun oprichting, had het Franse vijftal al twee ep’s op zak. Nummer drie, Dark Is The Path, is digitaal verschenen. Romain Champiot (gitaar), Aman Dine (toetsen, zang), Isy Wise (zang), Greg Randon (bas) en Fred Rossi (drums) laten een fijne dynamiek horen in catchy, speels dromerige indie-/ postpunktracks. Zowel instrumentaal als met zang maken een grote indruk!
De band laat weten dat ze ondertussen al volop aan ep nummer vier werken.

Bandcamp / Facebook

MORNINGSTVR
Morningstvr
is een occulte producer uit L.A. die de diagnose Autisme Spectrum Stoornis kreeg als zoon van een wereldbekende paranormale onderzoeker. Door zijn leeftijdsgenoten werd hij als adolescent vaak misbegrepen. Hij ontwikkelde een diepe interesse voor het macabere en identificeerde zich met het karakter Frankenstein uit Mary Shelly’s boek.
Als zelfverklaarde ‘metalhead’, begon hij te experimenteren met geschreeuw in zijn tweede jaar van de middelbare school en vond later troost in de heksengemeenschap toen hij in 2019 met zijn muziekproject begon.
In maart 2021 tekende hij bij Blvsphemy Records, een witch houselabel. Met zijn zwartgeblakerde witch house project Morningstvr bracht hij zijn solo debuutalbum The New Salem uit, waarin hij zijn voorliefde voor het occulte, geschiedenis en horrorfilms sonisch vorm geeft in tien tracks.

Diepdonkere synths en zang brengt je hiermee tot in de diepste krochten van de hel!

The New Salem is digitaal en op cd verschenen bij Blvsphemy Records.

Bandcamp / Facebook

BLACK NEEDLE NOISE
John Fryer
begon zijn carrière in 1979 in de Londense Blackwing Studios (Londen) en begon al snel samen te werken met baanbrekende bands waaronder Depeche Mode, The Wolfgang Press, Cocteau Twins en This Mortal Coil. Nu bracht hij een nieuw mini-album uit met zijn darkwaveproject Black Needle Noise en dat voor het eerst bij het label COP International.

COP-oprichter Christian Petke zegt: “Ik weet hoeveel dit project voor John betekent en ik denk dat het zijn mooiste werk is. Black Needle Noise is zijn voertuig om zijn artistieke visies uit te voeren. Het is niet gebonden aan stijl of mode, maar vertegenwoordigt de gedistilleerde essentie van een man die zijn vak al meer dan 40 jaar aan het verfijnen is.”

Twee tracks en hun instrumentale versie, vinden we terug op Fair Winds, die hij samen met Ruby Friedman en Colin McGuinness creëerde.
Fair Winds was oorspronkelijk geschreven als themalied voor een tv-show over de geschiedenis van The Isle Of Man. Vanwege covid, ging dit jammer genoeg – voorlopig – niet door, maar John Fryer besloot in de tussentijd dit prachtige meesterwerk toch al uit te brengen. Een nummer dat gedurende zijn tijd evolueert en groeit. Weelderig, mooi en vol diepte en emotie.

Fair Winds is digitaal verschenen.

Facebook / Bandcamp

NORDJEVEL
Nordjevel
betrad de internationale blackmetalscene in 2015 en verspreidde zich als een plaag. De band is opgericht door Doedsadmiral en bestaat uit muzikanten van bands als Ragnarok, Myrkskog en Dark Funeral. Ze poneren rauwe vocalen op een brute en instrumentale sonische woestijn en leiden hun luisteraars naar een rijk van helse woede gevuld met een obscure, barbaarse duisternis. Woedende, brandende riffs horen we in hun pas verschenen single Of Rats And Men.

Met ondoordringbare woede en brandende riffs bewijst Nordjevel dat ze een kracht zijn om rekening mee te houden. Inhoudelijk worden mensen vergeleken met ratten, verwijzend naar de zwarte pest.

Of Rats And Men zal je terugvinden op het nieuwe album van Nordjevel dat op 23/9 verschijnt bij Indie Recordings.

Facebook / Website / Bandcamp

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More