Home nieuws Uitheems Geduister #107

Uitheems Geduister #107

by Nel Mertens
Artwork door Wesley Dewanckel
Facebook / Instagram

Hoe we elk van ons de eigen, liefdevolle balans proberen terug te vinden, zonder de ernst van de situatie weg te wuiven. Keuzes, twijfels, angst, kwaadheid, onbegrip leiden tot creativiteit. Duistere creativiteit die we in het licht willen zetten deze week, in het Uitheems Geduister met nieuws van Ashton Nyte en The Awakening, Sammi Doll, Xenos, Xtort, Carvr, Lüt en 1983.

ASHTON NYTE & THE AWAKENING
Ashton Nyte, frontman en bezieler van de Zuid-Afrikaanse gothrockband The Awakening, startte via zijn website een nieuwe serie tracks onder de noemer ‘selected oddities’ en voegde als eerste een knappe cover toe. Hij waagde zich aan Clones (We’re All) van niemand minder dan Alice Cooper. Met gitaarlijnen die door synths ingespeeld werden en de verleidelijk zwoele stem van Mr. Nyte, werd dit een erg knappe editie van Clones (We’re All), dat op Coopers album Flush The Fashion (1980) verscheen. Of mogen we zeggen ‘nog knappere’?

Het nummer kan je beluisteren en downloaden via de website van The Awakening.

Website / Facebook

https://youtu.be/ytt_6ENNrY0

SAMMI DOLL
De in Los Angeles (USA) gevestigde darkpop-/rockartieste Sammi Doll (IAMX, Kat Von D.) heeft net haar debuutsingle AN OM IE uitgebracht, vergezeld door een videoclip, die artistieke beelden toont een elegant nineties kleurenkader in een visuele onrust.

“We hebben de video in de loop van vier maanden gefilmd vanwege quarantainebeperkingen, dus we hadden de luxe om op de personages voort te bouwen. Ik geef echt mijn bloed, slapeloosheid en tranen aan alles wat ik artistiek doe en heb de neiging om later over de gevolgen na te denken… maar ik wist dat ik toegewijd was toen een bevroren octopus uit Seattle aan mijn voordeur verscheen”, verklaart Sammi Doll.

Anomie is de toestand van sociale desintegratie. De anomie-theorie van socioloog Emile Durkheim stelt dat “individuen in een samenleving voortdurend met elkaar concurreren, veel van het bestaan ​​verwachten en er veel van eisen en dat ze voortdurend worden achtervolgd door het lijden dat voortkomt uit de onevenredigheid tussen hun aspiraties en hun bevrediging.” Wij als samenleving leven binnen deze theorie en we zijn onze eigen ergste vijand.

Het nummer laat een samensmelting van beukende dancebeats en industriële keyboardhooks horen, die het fijne vocale bereik van Sammi uitspreidt en haar tot sterke frontvrouw siert.

Deze AN OM IE is er eentje die we graag omhelzen op de dansvloer.

Website / Spotify

XENOS
We weten dat er onder de Uitheems Geduisterlezers ook een kleine schare trash metalfans zitten. Speciaal voor hen deze nieuwe release van de Italiaanse trashers Xenos, die zich waagden aan een Slayer-klassieker. Riskant, durven we dat noemen, om Raining Blood onder handen te nemen!

Ignazio Nicastro, stem en bassist van de band: “Het is ons eerbetoon aan de grootste thrash metalband aller tijden, de meest perfecte oorlogsmachine die muziek ooit heeft gekend. Slayer is onze constante bron van inspiratie. Nu ze helaas besloten hebben te stoppen voelden we ons verplicht hen te bedanken voor het vieren van één van hun mooiste liedjes.”

De gitaarpartijen die er psychedelischer uitkomen dan in het origineel en de eerste minuut kunnen ons instrumentaal nog wel bekoren. Maar dat is ook alles. En daarmee is gezegd wat gezegd moet en kan worden.

“No compromise, no fashion, no bullshits, just Thrash Metal”, laat de band weten. ‘No more’ is wat we antwoorden…

Facebook

XTORT
Wat is jouw lucky number? Slechts één antwoord? Dreizehn 13 Thirteen, de nieuwe single van xtort! Piet Snijders uit Gemert (NL) is het brein achter xtort. Hij werkt vaak samen met andere muzikanten, maar liefst staat hij live op het podium. Ook in België zien we hem regelmatig opduiken in clubs of op festivalletjes. Harde tijden dus, nu bijna al zijn optredens uitgesteld werden. Toch blijft hij zijn electro-industrialmuze voeden en dat uit zich deze keer in een knappe track Dreizehn 13 Thirteen, het tweede nummer van zijn Murdertapes. Gedreven door uit de kluiten gewassen buitenaardse beats en elektronische vernuftigheden verweven tot een track met retroverwijzingen, schreeuwend om een dansvloer.

Facebook / Website / Bandcamp / Instagram

CARVR
Carvr is het dark synthpop project van Cristian Carver. Hij is vooral bekend als live-drummer van Bella Morte, Panic Lift en MAN1K1N. Als solo-artiest mixt hij melancholische maar energieke synths met een industrialkenmerken en keiharde drums, met het oor gericht op het overbruggen van de tegengestelde elementen van felle toetsen en zware dansbaarheid die de baslijnen oproepen.

Met Erase Me laat hij zijn debuutsingle horen, in samenwerking met Goo Munday uit Sydney (Australië) (Negative Gain Productions) die voor etherisch schokkende zanglijnen zorgde.

“Het nummer is geïnspireerd door de manier waarop partners op het einde van relaties toch in het reine komen door zich te gedragen alsof ze een tegenhanger zijn die er in het begin niet eens was en hun verdriet publiekelijk maskeren met geluk”, aldus Cristian Carver.

Bandcamp / Facebook

LÜT
Een wake-up call nodig? De Noorse punkers van Lüt schudden ons alvast even wakker met hun punkrockenergie in hun nieuwste nummer Strictly Business, een zesde single uit het aankomende album Mersmak.

Marius James Platt, Ørjan Nyborg Myrland, Markus Danielsen Danjord, Sveinung Engvik, Mads Erlend Ystmark’ (gratis pintje voor wie deze uit het hoofd kent tegen onze volgende ontmoeting!) kregen voor hun debuutalbum Pandion een Noorse Grammy-nominatie als “Nieuwkomer van het jaar”, maar werd ook geprezen door Metallica’s Lars Ulrich in zijn podcast It’s Electric.

Een brok impulsief schreeuwende punkrock wordt meteen door de oren gejaagd, wanneer je op het speel-driehoekje naast Strictly Business klikt. Knap wordt het vooral in het refrein, wanneer de bandleden samen zingen en de gitaren er melodieus tegenaan knallen. Oplopende drums leiden naar een knap opzwepend hoogtepunt. Een sterk staaltje Noorse degelijkheid!

Strictly Business is een van onze meest eerlijke liedjes, maar tegelijkertijd ook een nogal niet serieus nummer. Het nummer gaat over de manier waarop de mensen in de buurt ‘gelukkig’ zijn. Het gaat vooral om kleine, stomme dingen waar we ons aan ergeren bij deze mensen. Moeders, de meisjes in de kroeg die ons niet mogen,… Het nummer is oorspronkelijk geschreven voor een tv-commercial in kerstthema, stel je voor…!”, legt de band uit.

Mersmak  verschijnt op 8/1/2021. Je kan het album reeds voorbestellen.

1983
Paranoia Musique stelt, in samenwerking met Dissonância Magnética, de eerste episode van Dissonância Sessions voor. In het Dissonância hoofdkwartier in São Paulo, probeert men de livesessies die in lang vervlogen tijden op radiozenders uitgezonden werden, te redden. In tijden van pandemie ook een goede, veilige manier om lokale bands een live-podium te bieden (zonder publiek weliswaar). De livesessie wordt er opgenomen en op ep uitgebracht door het label Trauminha Records.

1983, één van de beste nieuwe Braziliaanse postpunk-/coldwavebands, mocht de spits afbijten. Dennis Monteiro (gitaar en zang), Nill Salles (synths) en Thiago Halleck (bas) lichten hun werk toe: “Onze referenties variëren van punkrock- tot umbandasongs. In dit project werden we beïnvloed door post-punk, coldwave, shoegaze en dreampop met bands als Beach Fossil, Craft Spells, Diiv, New Order, Human Tetris, Fellini, Azul 29, Agentss en Divergência Socialista.” Verwacht je aan machine beats, koude synths, en Hallecks onmiskenbare baslijnen in filmische tracks over relaties in de 21ste eeuw… een reflectie van grijze levens in moderne steden.

De ep is verkrijgbaar via Bandcamp.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More