Vorige vrijdag zakten we vol nieuwsgierigheid af naar Heusden-Zolder om de nieuwe plaat van het lichtjes geweldig collectief DAAU, Die Anarchistische Abend Unterhaltung voor de nerds, live te beluisteren op de prachtige mijnsite in CC De Muze. Dat deze plaat geproducet werd door niemand minder dan multitalent Rudy Trouvé en laatstgenoemde ook nog het voorprogramma verzorgde, was de kers op de taart.
Rudy startte zijn set met een greep uit zijn ruim 30-jaar overspannende repertoire. Met enkel zijn gitaar en een versterkte melodica bracht hij oude nummers van onder meer Goreslut, The Love Substitutes en Kiss My Jazz, waarbij thema’s als dronkenschap, eenzaamheid, onzekerheid en schuldgevoel een rode draad vormden. Op één nummer kwam percussionist Jeroen Stevens hem vergezellen en afsluiten deed hij met het hele DAAU-team dat leidde tot een prachtig samenspel.
Na een kwartiertje pauze begon de filmische trip van DAAU dat dit keer bestond uit percussionist Jeroen Stevens, bassist en keyboardspeler Hannes d’Hoine, Roel van Camp op accordeon en Han Stubbe op (elektronische) klarinet. De Anarchisten wisselden horror thema’s af met slome olifantenmarsen waar elke muzikant zijn eigenheid in smeet met obscure effecten en prachtige solo’s.
De set werd ook versterkt door geflipte beelden van de hand van Rudy Trouvé, geprojecteerd om een muur van kartonnen dozen. Stevens’ hilarische nonsens bindteksten bevestigden eveneens zijn samenwerking met troubadour Mauro Pawlowski.
In hun songs uit de oude doos hoorden we zowel lentefrisse riedels als de eenzame mistroostigheid in een lege, door een lockdown geteisterde stad. Afsluiten deden ze in stijl samen met Trouvé. Wederom bewees deze band vol boeiende rasmuzikanten dat zij na zovele jaren nog steeds relevant blijven in de Belgische muziekscene.