Home LiveLive Review WHISPERING SONS + SUNFLOWER, Het Depot, Leuven (7/3/2019).

WHISPERING SONS + SUNFLOWER, Het Depot, Leuven (7/3/2019).

Voor wie dé Belgische postpunkband van dit moment nog niet aan het werk zag met hun nieuwe album Image, was het vanavond alweer een uitgelezen kans! Whispering Sons verkocht ook het Depot in een mum van tijd uit en bracht deze keer de Brugse dreampop / postpunkband mee als support: Sunflower en zij hebben net hun debuut-ep The Spiders We Caught uit! Zelf beschrijven ze hun muziek graag als ‘verborgen romantiek’ en dat is een enorm mooie, treffende beschrijving.

Sunflower bracht een minder melancholische postpunkset. Het zweverige, dromerige was steeds  aanwezig, hoewel hun nummers vaak ook voorzien waren van een portie psychedelische gitaarsneren. Hun nieuwste single Kosmonaut I was daar een mooi voorbeeld van. Ook het nummer Inhuman maakte indruk. Een vertrouwde, maar toch frisse sound af en toe bewapend met een psychedelisch kantje van een uiterst sympathieke band die na het optreden ook tijd vrij maakte voor een praatje met wie dat wou. Dat ze heel wat muziekharten veroverden die avond was duidelijk te merken aan de positieve reacties uit het publiek.

En dan verschijnen Fenne, Sander H., Tuur, Kobe en Sander P. van Whispering Sons op het podium.

Een glimlachende Fenne begroet het publiek en ze starten meteen met drie nummers van hun album Image: Stalemate, Got A Light en Alone. ‘Are You feeling good ?’ wordt tijdens Got A Light door heel wat mensen in de zaal meegeschreeuwd. De luisteraars wenden hun ogen geen seconde van het podium en de energie die Whispering Sons vanavond neerzet is enorm. Fenne’s agressieve kwaadheid, die ze intimistisch emotioneel kan neerzetten op een podium met haar harde, strakke moves en ondoordringbare blik blijft verbazen.

White Noise brengt het publiek in beweging, waarna het beklijvende Performance volgt. Wat verder volgt is een set vol emoties…  Vochtige ogen bij Skin tot veel dansen bij Waste, No Time, Fragments, Hollow, Dense en nog harder bij Wall. Afronden doen ze opnieuw met de emotionele songs Insights en No Image. Dat No Image daarvoor een perfect nummer is, hoeft niet gezegd. Het vat voor ons een beetje samen wat Whispering Sons brengt qua sound. Duistere, sombere nummers beladen met een hoge emotionaliteit en zachtheid, die even vaak losbarsten in ijzersterke nerveus klinkende muzikale uitbarstingen. Whispering Sons lijkt met ieder optreden, met ieder nummer een stukje mee(r) muziekgeschiedenis te schrijven!

Foto’s (c) Marc Timmers

Whispering Sons: Facebook / Website / Instagram

Sunflower: Facebook / Bandcamp