Home LiveLive Review PSYCHIC TV Brussel, Recyclart (21/05/2016)

PSYCHIC TV Brussel, Recyclart (21/05/2016)

Meer underground kan de Brusselse Recyclart niet zijn, het is er ontzettend donker en het interieur doet je meteen aan de jaren 80 denken. Een ideale plek om één van de meest legendarische bands uit die periode aan het werk te zien: Psychic TV.

Eerst kwam Aikula aan de beurt. Nog nooit van gehoord, zeg je? Wel, ook wij hadden tot gisteren geen idee wie deze band was. De debuutplaat Jate deed het in thuisland Slovenië bijzonder goed en dankzij Psychic TV kregen deze vijf muzikanten de unieke gelegenheid om via een toer de rest van Europa te tonen waartoe ze in staat zijn. Oost-Europese rockacts hebben het meestal moeilijk om Westerse muziekfans te overtuigen, maar dankzij het schitterende gitaarwerk van Jan Pivk en Jernej Kobal, aangevuld met de gebalde vocalen van Zoran Zelenović, had het publiek geen moeite om te genieten van deze stevige stonerrock. Meteen was het duidelijk dat dit een avondje met het nodige zweet zou worden: de Recyclart zat bomvol.

Wie zich een beetje muziekfan waant, moet geen uitleg meer hebben over Psychic TV: deze in 1981 opgerichte band van Genesis P-Orridge (ex-Throbbing Gristle) en Alexander Fergusson (ex-Alternative TV) was in de eerste plaats een visueel project (vandaar ook de naam). Na het uitbrengen van een hele resem liveplaten, verdween Fergusson en werd hij vervangen door Fred Giannelli. De vier volgende jaren waren dan ook bijna pure techno. Nadien was Genesis P-Orridge vooral betrokken bij zeer experimentele platen die enkel in de platenkasten van fervente fans belandden. Het was in 2003 dat drummer Edley O’Dowd Genesis ervan kon overtuigen om opnieuw te beginnen. Ondanks een heleboel tragedies (waaronder de dood van Lady Jaye), was Psychic TV vanaf toen sterker dan ooit, ofschoon de nieuwe stijl mijlenver van de oorspronkelijke industrial-geluiden lag.
Psychic TV was voortaan bijna pure krautrock, maar hoe!

Van enige opbouw was geen sprake, meteen vanaf het begin zette Psychic TV de toon: een loeiharde psychedelica-versie van Jump Into the Fire, een cover van Harry Nilsson uit zijn klassieker Nilsson Schmilsson uit 1971. Alles was perfect: het intrigerende basgeluid van Alice Genese, het energieke gitaargeluid van Jeff Berner, de strakke drums van O’ Dowd en natuurlijk die stem van Genesis, die allerlei emoties in je losmaken. We schreven het reeds: perfect!

Als tweede s