Home Belgisch DAYS OF RAY, Herberg Macharius, Gent (09/06/2024)

DAYS OF RAY, Herberg Macharius, Gent (09/06/2024)

by Wouter De Sutter

Niets dan tevreden gezichten na de allereerste show van Days Of Ray afgelopen weekend in een goed gevulde Herberg Macharius. Het buurthuis aan het Gentse Coyendanspark met een hart voor muziek. De nieuwe band, in de steigers gezet en aangevoerd door Fred Maenhout, had dan ook geen mal figuur geslagen met een vol uur poprock van de doorwrochte soort. Een concert dat alle electorale besognes van de dag netjes aan de deur hield. Voor even toch. En voor wie niet opgeroepen was om de stemmen te gaan tellen

Days Of Ray bracht klassiek opgebouwde songs van eigen makelij. We vingen meer dan één echo op van fijne bands als The Chills of The Verlaines maar ook van Maenhout’s persoonlijke exploten in de eighties en de vroege jaren ’90. Toen nog in dienst van The Office en The Candy Dates. Laatstgenoemde band zal wel voor altijd geassocieerd zal worden met ‘De Zes Van Gent’, piepjonge bands die bij gebrek aan belangstelling dan maar zelf hun ‘festival’ organiseerden in Vooruit 34 jaar geleden. Ja, daar had je bij moeten zijn

Terug naar zondag. Bijzonder veel ervaring op het podium, met o.m. Geert Bonne (Gorky, Boze Wolven, Fragment…) achter de drumvellen, en dat viel eraan te horen. Nervositeit en ander gestuntel kwamen er geenszins aan te pas. Tijdens de maiden show maakte vooral A World Surreal, knappe melodie/intelligente tekst, de nodige indruk. Maenhout steevast in een leidende rol. Hetzij op piano, hetzij op gitaar. Twee toegiften van een dankbare band voor dito publiek na Good To Know You’re Here en een korte pauze. Everybody’s Talking deed de deur dicht. Geslaagd podiumdebuut zonder meer van een even nieuwe als pretentieloze band.

Days Of Ray treedt dit weekend op in Waregem. Place to be: Atelier Offline – zaterdag 15/6 – 20:00u – Tickets 10€.