Minigolf Beatrijs op de Antwerpse Linkeroever is al jarenlang een geliefde plek voor minigolf-liefhebbers. Sinds 2020 heeft het echter ook een bijzondere aantrekkingskracht op muziekliefhebbers gekregen. Regelmatig worden er concerten georganiseerd en het is duidelijk dat de organisatie een talent heeft voor het ontdekken van opkomend talent.
Afgelopen vrijdag vond er een uniek dubbelconcert plaats met niemand minder dan Geert Budts, ook bekend als Bootsie Butsenzeller, en zijn muzikale en filosofische soulmate Gerry Vergult, beter bekend als Zool.
Vorig jaar brachten beide heren gezamenlijk het album Humanity/Emphathy uit, waarin ze hun krachten bundelden. Tegenwoordig laat Bootsie zijn talenten ook schitteren achter het drumstel in Gerry’s groovy project Het Kruim.
Butsenzeller en Vergult brachten hun unieke en krachtige “joint album” ten gehore tijdens een sfeervol optreden op de idyllische minigolfbaan. Naast de presentatie van hun nieuwe werk, trakteerden de heren het enthousiaste publiek ook op een reis naar het verleden met enkele van hun eerdere nummers. De setting was perfect, de zon straalde en de aanwezigheid van het publiek maakte de avond compleet. Het was een evenement dat we simpelweg niet wilden missen.
Op een knus en intiem podium zaten de twee artiesten gezellig dicht bij elkaar. Bootsie nam plaats achter zijn drumstel en bediende zijn veelzijdige pad, gevuld met diverse samples. Gerry concentreerde zich voornamelijk op zijn gitaarspel, maar bespeelde ook af en toe een klein keyboard, terwijl hij een oogje hield op de laptop waar de betoverende soundscapes werden uitgestuurd. Het was een bijzonder tafereel waarin ze samen een harmonieus samenspel creëerden.
Ondanks het feit dat we achteraf te horen kregen dat er hier en daar enkele foutjes waren gespeeld, vielen deze nauwelijks op. Wat echter duidelijk naar voren kwam, was de onmiskenbare variatie en virtuositeit van zowel Vergult als Butsenzeller. Ze slaagden erin om flarden jazz, postrock, funk, eigentijdse Black Sabbath, new wave en punk op meesterlijke wijze te combineren in één sublieme set.
Een klein minpuntje was dat het nog volop daglicht was, terwijl de songs eigenlijk perfect passen bij de late uurtjes. Ondanks dat feit waren er opvallend veel kinderen aanwezig die volop aan het spelen waren tijdens deze intrigerende en duistere nummers, wat op zich een bijzondere ervaring was. Desondanks wisten Bootsie en Gerry moeiteloos de aandacht vast te houden en gaven ze alles wat ze hadden. Het leek alsof beide heren in een trance waren zodra ze begonnen met het maken van muziek, en dat alleen al was een genot om te aanschouwen en te beluisteren.
Het volledige album Humanity/Empathy passeerde de revue aangevuld met het zweverige Molten Brains uit The Time Ramaining van Zool., het funky Butszoolsurfer (te vinden op “The Covid Collabs” van Butsenzeller, waar Gerry ook aan heeft bijgedragen), waarbij het publiek helemaal uit zijn dak ging. Daarnaast werden ook Hemp van Zool’s album Bombykol en als afsluiter het aanstekelijke Voteshutupworkconsume van Hersencellen/Butsenzeller gebracht, waarbij het publiek percussie-instrumenten kreeg aangereikt om aan het einde een soort Afrobeat-vibe te creëren.
De set was een aaneenschakeling van verrassingen, waarbij we van de ene in de andere werden meegesleept. Het was een avontuurlijke, eigenzinnige en sublieme ervaring. Na ongeveer anderhalf uur waren we meer dan voldaan, maar tot onze grote verbazing kwam het duo na een korte pauze terug voor een minisetje. Een extraatje dat absoluut niet mocht ontbreken.
Als je de gelegenheid krijgt om Butsenzeller en Zool. live te zien optreden, moet je geen moment twijfelen. Het is absoluut de moeite waard om deze getalenteerde artiesten in levenden lijve te ervaren, waar ze alles geven wat ze in zich hebben
Butsenzeller: Facebook – Instagram
Zool.: Facebook – Instagram