Het magistrale Despacio was aangekondigd in Gent en ogenblikkelijk uitverkocht. Dit paradepaardje met maar liefst 50.000 watt aan speakers aangedreven door 48 Mcintosh versterkers (voor de leken: ultra high-end materiaal) zou het ‘nec plus ultra’ zijn op klankgebied. Dit summum van klankbeleving mochten we niet missen.
De Dewaele brothers (Soulwax) zouden als lokale Gentse helden met ondersteuning van James Murphy (LCD Soundsystem) na Coachella en andere topfestivals in de States en Engeland eindelijk te zien en te horen zijn in hun hometown.
De eerste happening in het vernieuwde Wintercircus is daarmee een feit. Toplocatie, mooie spot, een echte verrijking voor het cultuuraanbod, dit kunnen we alvast bevestigen. Cirkelend op het oude autopad naar boven treffen we in de bovenzaal van deze verbouwde garage zeven zuilen aan als obelisken rond de dansvloer. Iedere kolom is gevuld met een aantal monoblokken van de beste categorie versterkers ooit. Ze drijven een soundsysteem aan met mooie klankkasten, hoorns en subwoofers ernaast. Dit ziet er machtig uit. Midden de cirkel een groot aantal pars en een gigantische discobol die het centrum vormt.
Drie dj’s die een set brengen die ons doet denken aan de hoogdagen van Café Del Mar. Een heel divers publiek met party people, audiofielen, jongeren, ouderen, buitenlanders die speciaal voor Despacio naar België kwamen en lokale zuipschuiten die gewoon zin hadden in een zondag namiddag even er uit zijn. En iedereen had er zijn eigen gedacht van.
Sommigen vonden de tickets overpriced (55 euro voor een gewoon dj-setje), anderen vonden de drank te duur (€9,50 voor een rum-cola), anderen vonden het eten te duur (13 voor een slappe, platte falafel), nog anderen vonden het een hemels feestje. Moeilijk om daar over een oordeel te vellen.
Wij kwamen voor de klank, en de eerste vier uur viel die enorm tegen. Rollende bassen die weerkaatsten en heel vlak en overstuur klonken dat hadden we niet verwacht. De subwoofers stonden de eerste uren ook niet aan, de membranen bewogen niet. Het was wachten tot het laatste uur eer de klank dan toch beter en de subs voelbaar werden.
Zo’n installatie is gemaakt om te beuken, en zelfs in openlucht op een festival kan dit tienduizenden uit de bol doen gaan. Het in een kleine, betonnen ruimte met een koepeldak stoppen, leek ons een miskleun. We voelden het potentieel soms maar het kwam er niet uit. Kon niet en/of mocht niet wegens de 95dB regeltjes? Geen p.a., akoestische schermen en gordijnen? Als je zo een installatie aankondigt als het beste dan mag je ook wel de knop opendraaien, en daar wringt een beetje het schoentje vrezen we.
Zelfs in Gent hoorden we in de KompassClub al een klank die beter was. Om nog maar te zwijgen over Maschinenfest in Oberhausen, Club Tresor In Berlijn en nog zo een paar toppers. We hadden geen Berghain in Gent verwacht, en met Despacio wisten we ook wel dat het genre op de draaitafel ook anders zou zijn, maar toch: op zo een installatie moet je de muziek ook wel letterlijk kunnen voelen.
Immersive sound kennen we, en in de benedenzaal van ditzelfde pand werkt die ook trouwens want op de legendarische synth die er stond in het weekend werd dit ook duidelijk. Maar boven, onder koepel was enkel direct onder de discobal de klank goed, maar verre van perfect. Medelijden hadden we met de vips op het balkon waar de klank iets had waar we ons niet over van gaan uitspreken.
Over de muziek zelf kunnen we kort zijn, de helft van de zaal vond het top, de anderen waren niet overtuigd. En ja er zat een Daft Punk song tussen die gefnuikt werd, er werd veel opgebouwd naar een climax, en dan even de lichten uit, de bas uit, een beetje spanning creëren, bas open, beats volle bak, pars aan op de discobal en gaan. En weer na tien seconden weg. Dit scenario twintig keer na elkaar uitvoeren zonder dat er een echte bom tussen zat, of was het dat Tarzan nummer in het plat Gents? Despacio is geen technoset, geen klassieke fuif, meer een relax namiddagje uit, pintjes pakken en meegolven met de rest.
Overrated? Misschien wel. Overpriced? Misschien wel. Willen we dit zien en vooral horen op een andere plaats met volle potentieel van klank en volume volle bak? Zeker weten!!
Dit was Chill, zoals velen zullen beamen. Chill maar niet voor de audiofiel.