Home Belgisch VVYNN

VVYNN

by Didier Becu

Een nieuwe band aan het Belgische firmament. Naam : VVYNN (met hoofdletters). Check. Release van het moment: de tweede ep LUX (met hoofdletters). Check. Stijl: Tonnen 90s met heel wat hedendaagse invloeden. Check. Tijd voor een babbel.

Eigen schuld dat je dit moet beantwoorden, maar waarom VVYNN als je het als ‘win’ moet uitspreken?
Jonathan: We waren genoodzaakt om de naam te veranderen wegens legale redenen. Vroeger heetten we WYNN met een W dus, maar gezien WYNN resort in Las Vegas de rechten op de muziekproductie opgekocht had werden we gedwongen een naamsverandering door te voeren.
Angie: In eerste instantie hadden we WYNN gekozen omdat het goed klonk en het er ook goed uit ziet.
Koen: Inderdaad het esthetische gegeven van VVYNN, niet enkel als bandnaam maar ook als logo, was een doorslaggevend argument.

Jullie hebben een zeer eigen geluid vind ik. Hitgevoelige indiepop, maar langs de andere kant ook een beetje vuil. Ik hoor er zelfs de invloeden van The Breeders in. Die combinatie is dat iets waar je bewust over nadenkt of is het gewoon een natuurlijk proces?
Jonathan; Dat gaat heel natuurlijk.
Angie: Inderdaad, dat is wat er uit komt. Zelfs bij een rustig nummer zal er altijd wel een ‘vuil’ stukje zijn, we kunnen het ons niet laten.
Jonathan: Wij denken bij het schrijven niet na over wat het genre zou moeten zijn. Onze invloeden zijn toevallig uit die tijd, ik zelf ben aangezet om muziek te leren spelen door en tijdens de grungeperiode.

Jullie hebben net een nieuwe ep uit, LUX. In welk opzicht verschilt die van jullie vorigeCrumble?
Koen: Wel, ik ben er bijgekomen als bassist, wat van VVYNN (vroeger een duo) een trio maakt.
Angie: Daar waar ik met enkel gitaar een beetje tekort schoot qua sound is er meer invulling in de lagere regionen waardoor er meer vrijheid is voor hogere gitaarpartijen en wisselende melodieën.
Jonathan: Ook zijn de nummers op LUX matuurder geworden tov op Crumble. De nummers op Crumble voelden aan als een sneltrein; van begin tot einde rap en hard. Nu zit er meer dynamiek en ritme in. Niet enkel 4/4 maten

Je kan er niet om heen dat VVYNN enorm bepaald wordt door het krachtige stemgeluid van Angie. Hoe componeren jullie eigenlijk jullie songs? Eerst iets instrumentaals maken en daarna dit verfijnen met de vocals van Angie?
Jonathan: Ik denk dat wat het geluid bepaald afhankelijk is van de luisteraar, de ene gaat meer naar de zang luisteren de andere meer naar bas of drum.
Koen: Het geluid van VVYNN bestaat denk ik enkel door het samengaan van gitaar, zang, bas en drum. Alles is denk ik gelijkwaardig in een bepaalde zin.
Angie: Het is vooral Jonathan die met een idee afkomt dat we dan verder samen uitwerken.
Jonathan: het idee begint vaak instrumentaal. Soms is dat een kort stuk bijv. een strofe, soms is dat een ruwe schets van een nummer. Dit wordt dan tot een nummer bewerkt door toevoeging van tekst door Angie. Aanpassingen worden op de repetitie door ons drieën gedaan.

Ik hoor ook de tegenstelling in jullie muziek. Enerzijds hoor je een happy touch, maar er zit minstens evenveel nijd (die stem van Angie soms) als angst in (soms walsen de gitaren zo over je heen). Klopt dit beeld?
Angie: Ja. De teksten gaan meestal wel over miserie en angsten.