Dit jaar strijden 144 artiesten in het muziekconcours Sound Track naar de grote prijs. Of ze winnen, hangt grotendeels af van hun vermogen om het publiek te overtuigen. Luminous Dash heeft zich tot missie gesteld om alle 144 deelnemers via een interview aan je voor te stellen. Duik met ons mee in de Sound Track-files…
De Antwerpse singer-songwriter Quinten De Pauw brengt sinds 2020 muziek uit onder de naam Earl Eliot. Zijn songs ademen een coming-of-age-verhaal waarin 2000’s popnostalgie samensmelt met alternative r&b en af en toe een vleugje hyperpop. Op vrijdag 27 september staat hij in JH Wollewei in Turnhout, een ideaal moment om met hem in gesprek te gaan over zijn muziek en de weg die hij tot nu toe heeft afgelegd.

Hoe ben je met muziek begonnen?
Quinten: Ik schreef altijd al liedjes, al vanaf ik 8 was en ik net een gitaar kreeg was ik met één vinger ‘akkoorden’ aan het spelen zodat ik er bij kon zingen.
Hoe zou je je muziek omschrijven?
Quinten: Dat vind ik zelf altijd de moeilijkste vraag, ‘alternatieve pop’ of ‘indie r&b’ zou de meest nauwkeurige beschrijving zijn maar dat is tegelijk zo nietszeggend. Sommige van mijn liedjes zijn vol indie of akoestisch en anderen leunen tegen hiphop aan, maar op een gevoelsniveau is er een rode draad tussen al mijn liedjes te trekken.
Heb je eerder al iets muzikaal gedaan?
Quinten: Toen ik 16 was zat ik met vrienden in een indie-rockband, tijd van ons leven gehad en dan gingen we allemaal ergens anders studeren. Toen ben ik met Earl Elliot begonnen.
Waar droom je van als muzikant?
Quinten: Kunnen leven van dit, elke dag dat ik met muziek bezig ben voel ik hoe erg dit is wat ik wil doen. Uiteraard zijn er levels van succes die leuk zouden zijn maar als ik me niet druk hoef te maken om mijn inkomen terwijl ik elke dag dit mag doen, is het enige wat mij echt boeit.
Iedereen die meedoet aan Sound Track wil natuurlijk winnen, dus geef zelf eens je sterke punten aan?
Quinten: Op vlak van songwriting sta ik het verst in mijn ontwikkeling. Hoe ouder ik word, hoe beter ik er in slaag om mijn gevoelens en gedachten uit te werken naar song. Ik denk ook dat de variatie in mijn invloeden voor een redelijk eigen resultaat zorgt. Het andere vlak waar ik mezelf sterk vind is in mijn ambitie om een complete artiest te zijn, het grotere plaatje te zien en uit te werken, het maken van eigen keuzes.
Hoe belangrijk is muziek in jou leven?
Quinten: Ik sta er mee op en ik ga er mee slapen, ik ben soms heel dankbaar dat ik zo van muziek kan genieten en ik denk dat er weinig emoties kunnen tippen aan terugkomen van een studiosessie en 50 keer achter elkaar de demo te beluisteren die je net gemaakt hebt.
Live spelen of in de studio en waarom?
Quinten: Gevoelsmatig is live een mega rush en de euforie na een goede show is verslavend, maar als ik zou moeten kiezen tussen nooit meer live of nooit meer studio laat ik het podium achter me. Het maakproces in de studio geeft me veruit het meeste voldoening, ook al heb je soms saaie sessies waar je weinig progressie boekt.
Ooit verliefd geweest op een popster en zo ja, op wie?
Quinten: Addison Rae.
Welk nummer had je stiekem zelf willen maken?
Always Be My Baby van Mariah Carey
Welke muziek wil je horen als je wakker wordt?
Quinten: Dat hangt af van de energie die ik die dag nodig heb, de laatste tijd luister ik veel Fakemink.


