Home Interview SOUND TRACK: The Green Mean Machine

SOUND TRACK: The Green Mean Machine

by Ann Cnockaert

The Green Mean Machine is een dynamisch jazzkwartet dat in 2019 is opgericht. De vier bandleden ontmoetten elkaar voor het eerst in Gent, waar ze een gedeelde passie voor jazz en experimentele muziek deelden. Hun muziek kenmerkt zich door spontane improvisatie en een aanstekelijke energie, terwijl ze streven naar dezelfde mate van vrijheid en speelsheid die het Tweede Kwartet van Miles Davis typeerde. Op 9 december treden ze op tijdens de Sound Track Finale in Kunstencentrum VierNulVier in Gent.

©The Green Mean Machine

Waar komt de naam vandaan en stel jullie eens voor!
Wij zijn The Green Mean Machine, ontstaan in 2019 tijdens de studies van de vier leden aan het conservatorium van Gent. GMM werd gementord door befaamd jazz pianist Erik Vermeulen, die hen kennis liet maken met Keith Jarreth, Miles Davis second quintet en Wayne Shorter. Deze invloeden blijven tot op heden zeer belangrijk voor de band. De naam kwam eerder toevallig, door de punk en DIY attitude van de band. Hierdoor paste de naam als gegoten (origineel een slagzin uit de Shrekfilms).

Hoe ziet jullie muzikale geschiedenis er uit?
Als GMM hebben we steeds gezocht naar een unieke manier om ‘contemporary jazz’ en de improv scene te vermengen. In onze laatste ep The Engine, gereleased in eigen beheer in het najaar van 2022, kan je al een tipje van de sluier horen van onze aanpak. De meeste van de arrangementen zijn niet afgesproken en grotendeels geïmproviseerd, wat tijdens de eerste beluistering misschien niet opvalt.

Wanneer wisten jullie dat dat muziek spelen jullie passie is?
Bij ons alle vier is dat op jonge leeftijd al ontstaan, waardoor de stap naar hoger muziekonderwijs zeer logisch was. Wat GMM uiteindelijk tot stand deed komen was de passie voor jazz en diens traditie en vernieuwing.

Wie zijn voor jullie inspiratiebronnen en hoe zou jullie muziek het best omschreven worden?
Je kan ons omschrijven als ‘contemporary jazz’ maar zelf gebruiken we liefst de term ‘mean jazz’. Omdat wat we maken voor ons alleszins iets persoonlijks is. Onze invloeden zijn vooral: Miles Davis, Wayne Shorter, The Bad Plus, Keith Jarreth, Herbie Hancock. Maar we proberen ook buiten die jazztraditie te kijken en invloeden te halen uit rock, improv, ect.

Voor welke band willen jullie graag het voorprogramma spelen en waarom?
The Bad Plus, voor ons is die band een groot voorbeeld. Ze blijven zichzelf constant vernieuwen in de muziek maar hebben zeer typische composities. Zelf met een veel veranderende opstelling (verschillende pianisten en nu gitaar en sax) blijven ze zeer authentiek.

Wat maakt jullie anders dan andere bands?
Het feit dat we een band zijn en dus geen leider hebben. In de jazzwereld heb je vaak het project van een bepaalde trekker en dan krijg je namen zoals bijvoorbeeld Het Jan Janssens Kwartet. Die individualistische kijk op muziek spreekt ons iets minder aan. Ieder van ons brengt composities aan en we denken allemaal samen over onze groepssound en -visie. Dit geeft volgens ons ook het voordeel dat we mensen kunnen aanspreken buiten de jazzliefhebbers, omdat we klinken als een band of groep met hoorbare wortels in de jazz maar niet uitsluitend willen vasthouden binnen deze muziektraditie.

Wat wordt de volgende (grote) stap voor de band?
Een langspeelplaat maken. Het maken van de ep was heel fijn en gezellig. We hebben het opzettelijk zo DIY aangepakt om vooral de close vrienden en fans iets te kunnen bieden. Maar nu voelen we als band dat we klaar zijn om het grotere publiek aan te spreken. Releasen op een jazzlabel zou onze grootste droom zijn nu.

Wat is jullie favoriete plaat aller tijden en waarom?
Keith Jarrett – Facing You. Het is een soloplaat van Keith Jarrett op piano, wat je niet direct met een jazzkwartet zonder piano zou linken. Een van onze favoriete nummers Semblence staat op deze plaat. De algehele vibe van deze plaat zijn 8 nummers, geïmproviseerd of gecomponeerd, waar Jarrett heel vrij mee aan de slag gaat. Het stretchen van het metrum, de beat en de structuur spreekt ons enorm aan. Met GMM proberen we een gelijkaardige filosofie aan te nemen. Alles kan en mag gebeuren in onze muziek

Wat is het mooiste en het mooiste aan muziek?
Het mooiste aan muziek is dat je mensen kan raken en verbinden. Het maakt niet uit welke stijl je
speelt, als je de mensen mee hebt in je set of muziek zegt dat genoeg.

BANDCAMP – Facebook – Instagram

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More