De persconferentie die Botanique jaarlijks organiseert om het 10-daagse Les Nuits Botanique aan te kondigen is altijd razend interessant maar de editie 2025 spant wel de kroon. De programmatie speelt dit jaar in op de veranderde festivalbeleving en de roep van zowel management van artiesten als publiek om ook Les Nuits te organiseren in een passe-partout/all area’s-modus waarbij de festivalganger niet langer voor één podium maar voor één avond betaalt en keuze heeft uit een waaier van 10 tot 20 bands per dag met een totaliteit van zowat 130 artiesten.

Wat het meest atypisch is voor de Botanique is het ontbreken van diversiteit op dagniveau. Bota ging er altijd prat op in de grote buitentent bijvoorbeeld indierock te plaatsen en tegelijk binnen metal en R&B. Dat zorgde voor diversiteit die dit jaar plaats ruimt voor een homogeniteit die gelijkgestemde muziekfans met succes voor 3 podia verenigt. Een formule die vorig jaar op de ‘All Access’ dag met succes werd uitgetest. Elke dag staat zo thematisch sterk en dat levert op de startdag 15 mei alvast een heuse metalmeeting op met Zeal & Ardor en Liturgy als blikvangers. Elke dag staan ook in het genre sterke Belgen geboekt. Hier is dat dan Wiegedood – dat zomaar even drie platen zal spelen – en Villenoire.
Electrorock is het thema een dag later met natuurlijke de buitenlandse geweldenaars van Osees en SLIFT die de blikken vangen. Peuk vertegenwoordigt ons land. Folkrock staat op zaterdag 17 mei geprogrammeerd. Jay-Jay Johanson, Efterklang en Lael Neale spelen dan ten dans. Heel straffe binnenlandse namen zijn FEW BITS en Dressed Like Boys. En dan hebben we de triomfantelijke zondagsmis die ‘rock’ pur sang als koosnaampje kreeg maar wat ons betreft gerust ‘noise’ had mogen heten. Dat we met The K. en The Bernadette Maries sublieme alternatieve Belgische gitaren zullen horen jengelen is slechts een voetnoot want twee absolute toppers uit het genre zullen Les Nuits in lichterlaaie zetten: Mclusky en The Jesus Lizard.

De grote verrassing is vers van de pers. Les Nuits krijgen op dinsdag 20 mei een absolute topper over de vloer. Geen ‘all areas’ die dag. Enkel twee support acts van wat misschien wel de grootste naam op de affiche wordt, met name de controversiële Amerikaanse rapster Azealia Banks. Heel straf dit! Een dag later is het pop dat de leidraad vormt van een feestelijke avond Franstalige chanson en groovy melodietjes. Adèle Castillon en Vendredi Sur Mer zijn absolute toppers. Er is rap op dinsdag maar hiphop zal een hele donderdag 22 mei te horen zijn met Dali en Theodora als belangrijkste namen.
Experimentele electronica wordt op vrijdag geserveerd want dan passeren Alabaster DePlume en Jenny Hval. Het is weekendmodus dus de lijst artiesten is dan erg uitgebreid. Zo ook op zaterdag 24 mei voor de hiphop/soul-avond met ondermeer Greentea Peng en Martha Da’Ro. De eigenlijke slotdag is weggelegd voor experimentele rock. Nina van Bar Italia komt langs, maar vooral Moin en headliner Stereolab zullen de grootste aandacht wegkapen. Of zijn het toch de Belgen die furore maken? We kregen met twee heerlijke showcases alvast een voorproefje want eerst bracht het geweldige Chaton Laveur een paar nummers en Julie en Pierre maakten opnieuw indruk, net als vorig jaar in het voorprogramma van Corridor.

Daarna was het de beurt aan Julie Rens die nu als Julie Rains de podia onveilig maakt. Je kan haar kennen van Juicy, en wie er bij was op Fifty Lab Festival zag toen haar eerste solo optreden. Diepe bassen en groovy ritmes vulden het Museum in de Botanique. Op de website vind je nog info over een paar speciale projecten op Les Nuits dat ook een Bota Kids dagje heeft op 1 juni en dat is meteen het slot op de deur, samen met een klassieke avond op 30 mei en een slotconcert van virtuoos Bernard Lemmens.

De Rotonde vormt geen onderdeel van Les Nuits, en Le Chapiteau is niet meer. Er wordt nog gesleuteld aan een paar infrastructurele ideetjes voor het Museum dat op Les Nuits concertgangers op het balkon zal ontvangen en hierdoor evenveel volk kan entertainen als de Orangerie. Het meest spectaculaire nieuws spaarden we voor het einde want de grote witte tent wordt vervangen door een nieuw buitenpodium met de schitterende naam The Fountain Stage. Het wordt een constructie met een gaanderij in U-vorm op een eerste verdieping waarbij de concerten ook van de terrassen boven gevolgd kunnen worden. Zie hieronder op de maquette. Dit hele project wordt gedragen door de ontwerper Rotor en we kijken hier hard naar uit. Dat geldt overigens voor het volledige festival.

Alle practische info en de volledige line-up per dag kan je hier raadplegen.