Home Belgisch Luminous Belge

Luminous Belge

by Pieter Walcarius

Een a capella outro, een wandeling door een nevelig landschap, een droomvlucht met een ruimtependel, een universeel emotioneel verhaal en psychedelische retro rock met af en toe een vleugje punk en blues.

Benieuwd? Luister dan naar onze wekelijkse Luminous Belge. Artiesten deze week zijn Cloudy-Oh, Portland, MDCIII, Malvin Moskalez en The Wild Century.

Het Gentse viertal Cloudy-Oh staat voor escapistische spacepop geïnspireerd door The Beatles, Connan Mockasin en Cyndi Lauper. In december verschijnt hun debuutplaat waarop ze zelf alles deden: de mix, de productie en natuurlijk namen ze zelf de muziek op. Zelfs de videoclips maken ze zelf!

Dat is ook zo het geval bij de clip van Sleep, het tweede voorproefje van de nieuwe plaat.

Het nummer gaat over slapen en is opgebouwd rond een dromerige vibe. Natuurlijk zou het Cloudy-Oh niet zijn als er geen avontuurlijke gitaarlijntjes à la Pavement in het nummer zouden verwerkt zitten.

Sleep is echter vooral een erg catchy nummer dat de perfecte soundtrack is om bij weg te dromen als je in de zon ligt en kijkt naar de voorbijglijdende wolkjes.

Op het einde van deze aanstekelijke song klinkt er een a capella outro die we totaal niet zagen aankomen maar het nummer wel iets extra geeft. Ook de clip, een soort van natuurdocumentaire over slaapzakken en volgens de band hun voorlopig ‘magnum opus’, is zeker een absurde meerwaarde.

Portland klinkt helemaal anders dan we gewend zijn in deze nieuwe single. Vloeiden de prachtige stemmen van Sarah Pepels en Jente Pironet in hun beste nummers Pouring RainKiller’s Mind en hun De Mens-herwerking Somewhere Along The Way naadloos in elkaar over, dan smelten ze hier helemaal samen tot één dromerig geheel.

Bij de akoestische intro denk je dat je in Yellow – van toen Coldplay nog een verfrissende groep was – bent beland, dan komt al snel de gepatenteerde Portland-weemoed bovendrijven. Waarna de vervlochten stemmen van Sarah en Jente uit de mist opdoemen. Sensation biedt geen explosies of grootse ontknopingen, maar een wandeling door een nevelig landschap waarin de leden van Portland je bij de hand nemen en veilig naar je bestemming gidsen.

We houden enorm van de afzonderlijke stemmen van beide vocalisten, en toch weet dit experiment ons wel te bekoren. Zeker in de tweede helft, waar ze plots als een voltallig koor klinken, heeft dit een intiem en omarmend effect. Of we Sarah en Jente ooit nog uit elkaar zullen kunnen halen, ontdekken we op hun album Departures, dat in maart het levenslicht ziet.

Het fijne trio van saxofonist Mattias De Craene en de twee drummers/percussionisten Simon Segers en Lennert Jacobs hebben de opvolger van Dreamhatcher klaar.

Er worden nog steeds mystieke horizonten opgezocht en de term ‘Space Jazz’ die van toepassing was op o.a Sun Ra en Coltrane z’n postume album met Rashied Ali, dekt hier ook netjes de lading, maar is toch te algemeen om de sonore exploraties van dit drietal volledig te kunnen plaatsen.

Minator is alvast wel degelijk een droomvlucht met een ruimtependel, zwevend op atmosferische soundscapes, pulserende percussie en saxpartijen die afwisselend strelend en venijnig je bewustzijn penetreren.

Persoonlijk zijn we niet over de hele albumlijn volledig mee, maar we doen wel onze spreekwoordelijke hoed af voor de uitgekiende productie, waarin elke sound een mooie plaats in frequentie en stereo spectrum krijgt.

Zeventien jaar geleden eindigde een rit met de motorfiets voor Nico Goethals in een dramatisch ongeval. Hij verloor een onderbeen en in een flits werd alles anders en donker. Enkele jaren geleden kwam er opnieuw licht in zijn leven en probeert hij het gebeurde een plaats te geven via zijn muziek. Hij doet dat in een erg persoonlijk en tegelijk universeel, emotioneel verhaal dat beide kanten van de medaille weergeeft.

In het verleden speelde hij in een paar bandjes als gitarist. Door het ongeval heeft hij zijn liefde voor de gitaar, songschrijven en zingen opnieuw ontdekt. Ruwe soundscapes maken plaats voor zachtheid, kwetsbaarheid en overgave voor twijfelen en zelfreflectie.

Dankzij zijn nieuwe geliefde die niet enkel de moeder is van zijn derde kind maar ook zijn muze, vond hij de kracht om zijn liedjes uit te brengen. Dat doet hij onder de naam Malvin Moskalez. Een referentie naar zijn twee grootmoeders, Malvina Tweckhuizen en Tatiana Moskalez.

Moskalez gebruikte de tijd om zijn songs te verfijnen en speelde ze eerst voor vrienden en familie, later in huiskamers en kleine cafés.

For The Beauty Kept Inside is een werkstuk waarin Moskalez niet enkel een zoektocht schetst naar wie hij is als muzikant en songschrijver, maar waarin hij ons ook een blik gunt in de ziel van een man die zich nooit nog helemaal ‘volledig’ zal voelen.

Op de plaat verwerkte hij de jaren van pijnlijke revalidatie, de aanrijding door een dronken chauffeur en de mentale muur waar hij meermaals tegenaan liep. Die muur is nu aan het afbrokkelen dankzij zijn mooie songs en dat levert een prachtige plaat op.

Het Belgisch-Nederlands gezelschap The Wild Century staat sinds 2018 garant voor stevige psychedelische retrorock met af en toe een vleugje punk en blues. Op hun debuut Raga Blue experimenteerde het vijftal vooral met psychedelica terwijl ze op opvolger Raw een ietwat steviger geluid op de mensheid loslieten. Vorig jaar bracht de band de ep 5 uit die veel grooviër klonk dan hun vorige werk. Dus waren we zeer benieuwd naar Organic het eerste album dat ze op het Duitse Tonzonen Records hebben uitgebracht.

Grey Blue Eyes is ook zo’n zweverig pareltje waar The Wild Century op het einde naar een stevige climax toewerkt. Het vijftal sluit het album af met het rustige Mother’s Grace waar de stevige gitaarsolo’s in de outro het nummer wat meer body geven. Toch is het eerder een cooling down nummer. Dat hebben we ook wel nodig na al die intense songs.  

Wat The Wild Century op Organic neerzet is best indrukwekkend. Wat een intens gedreven geluid! Wat een knappe songs! Dit is echt zo’n plaat die je op vinyl moet kopen zodat dat warme geluid nog beter tot zijn recht komt (het album is te verkrijgen op blauw-wit marbled vinyl, slechts op 500 exemplaren). 

Veel luistergenot!

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More