Muzikale grenzen die worden afgetast, een meeslepende en groovy drum, een roadmovie, een funky nummer boordevol kwaliteit, een elektronisch muzikaal rijpingsproces, een aanhoudend bonkend ritme en de reïncarnatie van Jeff Buckley.
Deze week allemaal te ontdekken in onze Luminous Belge. Artiesten van dienst zijn Marble Sounds, Butsenzeller/ZOOL., Movulango, Lady Linn, Kristo en De Delvers. Get into the groove!
Het is vier jaar geleden sinds het laatste album van Marble Sounds, The Advice To Travel Light,verscheen. Ondertussen bracht Pieter Van Dessel het album Trace – Outtakes Vol. 1 (met nummers die dateren ten tijde van The Advice To Travel Light maar het album niet haalden) en Recast – Outtakes Vol. 2 (met songs die nergens een plaats vonden) uit. Vorig jaar kondigde hij aan dat de band het vertrouwde label Zealrecords zou verlaten en dat de nieuwe plaat ging verschijnen bij Mayway Records.
Van Dessel nam zoals altijd de productie voor zijn rekening maar deze keer met David Poltrock als coproducer. Samen plaatsten ze drie piano’s op een podium: een vleugelpiano, een zelfspelende vleugelpiano en een zelfspelende buffetpiano, beide aangestuurd via laptop. Een unieke manier van werken.
De essentie van het geluid werd vooraf bepaald waardoor dit het meest homogene Marble Sounds album is geworden tot nu toe. Een echte plaat en geen verzameling van songs. Binnen dat kader tastte hij de muzikale grenzen af, van het aan Air verwante elektronische geluid tot de neoklassieke toets.
Tien blinkende parels die blijven schitteren van begin tot eind en waar je na elke beluistering iets nieuws in ontdekt. Van Dessel en zijn kompanen hebben de lat zeer hoog gelegd voor zichzelf en dat levert een prachtig album op van heel hoog niveau.
Op 14 oktober verschijnt het splitalbum Humanity/Empathy van Bootsie Butsenzeller(Scoundrels,The Wild Century…) en ZOOL. (Aroma Di Amore, Kolk…). Op het album staan vijf instrumentale nummers per artiest plus één remix die ze maakten van een nummer van de ander.
Beiden kozen één nummer waar ze een clip bij maakten als teaser voor de komende release.
Butsenzeller deed dat voor 9999999999 Blankets. Logisch dat een drummer kiest voor een heel ritmisch nummer…
9999999999 Blanket is gebouwd op een groovy en erg meeslepende drum. Naarmate het vordert, wordt het nummer subtiel ingekleurd met verschillende soundscapes. De gedreven beat vormt de basis maar wat daarrond allemaal gebeurt in de bijna zes minuten durende track, houdt de spanning erin. Je blijft geboeid luisteren tot het einde. Wat een geweldige nummer!
ZOOL. maakte een clip bij het mysterieuze Black Sheets. Een nummer dat baadt in een donkere sfeer. De drums klinken eerder ingetogen, terwijl de donkere synthgeluiden en het warme gitaarspel een prominente rol krijgen.
Deze track zou perfect passen bij een donkere roadmovie van David Lynch, maar je kan er ook gewoon bij wegdromen.
Beide topartiesten hebben zo hun eigen aanpak en stijl en zijn verbonden door het avontuurlijke en niet evidente muzikale pad dat ze bewandelen. Het resultaat klinkt altijd erg boeiend.
Eén van DEEWEE’s nieuwste familieleden, de 25-jarige Belgische muzikant en producer Mozes Mosuse aka Movulango kondigt de release aan van zijn debuutep. Na Other Way krijgen we nu de single The Peak die tevens te horen is op de nieuwe ep.
Als tiener kwam Moses in contact met de in-your-face electrosound van Ed Banger, Daft Punk en Justice, later ontdekte hij de Krautrock van Neu! en Can en de klassieke popharmonieën van The Beach Boys en The Beatles. Simultaan evolueerde hij van danceproducer en dj, die samen met Asa Moto’s Oliver Geerts sets mocht draaien op de feesten van 2manydj’s, tot muzikant en zanger. Met Movulango heeft Mozes zijn eigen stem gevonden. Het is het resultaat van een muzikaal rijpingsproces, onder het goedkeurend oog van de Dewaele-broers.
Lady Linn trakteert ons op een verse ep met daarop 5 nummers. Deel twee uit de 3-delige reeks waarvan elke ep een eigen verhaal vertelt. Alle songs zijn geschreven vanuit eigen ervaringen. Gevoelens van het prille moederschap, eenzaamheid en geluk brachten duidelijk inspiratie.
Sea Of Trees begon in 2017, opgenomen met de toenmalige Magnificent Seven en werd nog maar recent afgewerkt. De bezetting muzikanten die uiteindelijk hun bijdrage deden is een fraaie bende en dat hoor je ook.
De rode draad door het oeuvre is haar voorliefde voor jazz, soul en elektronische dance.
Come Out And Play is een funky nummer, dat net zoals Italo Hiphop en Today bij de persoonlijke favorieten mag worden gemarkeerd. Walk For Miles is een groeiertje. Hoe vaker het voorbij komt hoe meer we het waarderen. We hebben ons niet verveeld tijdens het luisteren naar deze set songs. Kwaliteit.
Kristiaan Deruytter was vroeger frontman van Savoir-Vivre, maar sinds vorig jaar gaat deze talentvolle singer-songwriter solo onder de naam Kristo. Hij bracht de ijzersterke debuutep Restore uit waarmee hij een plaats versierde op het Nederlandse North Sea Jazz festival.
Kristo kreeg funk en soulmuziek mee met de paplepel door zijn vader Frank Deruytter. Op deze nieuwe single gaat hij echter meer de ingetogen tour op. Something is een akoestisch pareltje waarop Kristiaan zichzelf begeleidt op gitaar en zingt met zoveel passie dat het lijkt of hij de reïncarnatie is van Jeff Buckley.
Deze kerel kan iedereen meeslepen met zijn funky songs maar ook met intieme nummers weet hij te raken. Het lijkt wel alsof Kristo na het verlaten van Savoir-Vivre nog meer zijn grenzen verlegt en zo telkens verrast met iets unieks.
Het hart blijft centraal staan bij De Delvers. Zowel in hun visuals, hun rake sound en hun hartverscheurende teksten. Ook met hun nieuwe single schieten ze alweer een pijl (of kogel) recht door ons meest beminde orgaan.
De Belgische bands die plots naar hun moedertaal overschakelen, zijn bijna niet bij te houden. Maar de Delvers doen het al de hele tijd. Donker, pekzwart en dreigend.
Hun geprezen debuutalbum is ondertussen vier jaar oud, elk nummer uit het hoofd en hart geleerd en het cd-tje ondertussen zwartgedraaid. Dringend tijd voor een nieuw album dus, en dat komt er heel binnenkort aan.
Als donkere aperodip van het nieuwe album, krijgen we alvast de single Onder De Grond te horen. In een eigenzinnige mix van postpunk, new wave en donkere Belpop, horen we daar naast Dries Emmerechts (zanger-gitarist), Laurens Primusz (gitarist-zanger), Silke Verslype(toetseniste-zangeres), Tom Kets (bassist-zanger) en Menno Buggenhout (gitaar, beats, sounds), ook Rene Hulsbosch van de iconische Limburgse postpunkband Struggler een eindje meebrullen.
en aanhoudend bonkend ritme, dreigend snaarwerk dat haaks inhakt op de toetsen die voor het eerst af en toe de psychedelische kant uitgaan… een complexe opbouw die er ons toch geen seconde van weerhoudt om volledig in het nummer meegezogen te worden.
“Onder de vloer van deze wereld wonen mensen die niet voldeden. Hoor ze bonken. Wanhoopskreten. Voor het bovenland niet genoeg bewezen.”
Veel luistergenot!