Een goede maand geleden kondigde het Antwerpse allstar hiphop-collectief Roedel met de erg verdienstelijke single 247 aan dat er een nieuw album van de groep stond aan te komen. Vandaag (29/11) schuift de groep een tweede single uit dat album naar voren onder de titel Zwaluw, en om maar meteen met de deur in huis te vallen: dat is het beste dat wij tot nog toe van Roedel gehoord hebben.
Wij zouden zelfs durven zeggen dat Zwaluw één van de beste singles is die wij dit jaar al te horen kregen, en nochtans zagen wij dit jaar al heel wat toppertjes voorbij komen.
De beat van Zwaluw is een zachte, ronde en eerder trage trapper van de hand van Luie Louis en tusais waar Anders nog een heerlijke piano over drapeerde. Dat klinkt mooi en toch ook hard, maar vooral ook erg muzikaal en melodisch, wat niet meteen van alle trappers gezegd kan worden.
Wat van Zwaluw echter zo’n heerlijke hiphopsong maakt, dat zijn de fantastische flows van Luie Louis en Rikky Rozay en de manier waarop die twee met elkaar contrasteren om uiteindelijk toch heerlijk vloeiend aansluiting te vinden bij elkaar.
Zo neemt Luie Louis het aanstekelijke, lichtjes urban, refreintje voor zijn rekening, waarna Rikky Rozay één van de lekkerste en hardste Nederlandstalige verses dropt die wij dit jaar al te horen kregen. Voor de tweede strofe van de track gaat Luie Louis daarna ook zelf de hardere trap-toer op, om ten slotte via een heerlijk urban zanglijntje opnieuw in het infectueuze refrein terecht te komen.
Bovendien volgen de verschillende flows op Zwaluw elkaar in snel tempo op: een truukje dat ook in de Brusselse hiphopscene veelvuldig wordt toegepast om de zaken interessant en opwindend te houden, en dat naar onze mening meteen één van de belangrijkste geheimen is achter het succes van die scene.
Met Zwaluw maakt Roedel dan ook een grote sprong voorwaarts, en daar kunnen wij alleen maar dankbaar van smullen. Laat dat nieuwe album nu maar komen…