Hier hebben we het over artpop. Pop die niet gemaakt is om op prime time op de radio gedraaid te worden. Is Björk destijds begonnen met dit soort electrosongwriting pop? Ze zou zeker tot soortgelijke ideeën in staat zijn geweest. Charlotte Jacobs begint het nummer bijvoorbeeld met een rechte beat, om het na een tijdje te beëindigen met een shuffle drumspel dat de drummer van de flat naast haar, haar aanpraatte. Misschien zijn dit de ideeën die je krijgt als je uit je raam kijkt in Brooklyn. De vibratie van de buurt.
Het is nuttig om de video te bekijken, waarin de dame en vervolgens de heer dansen terwijl Charlotte Jacobs zingt over het beëindigen van het continuüm en het stoppen van de tijd. En opeens klopt alles. De torenflats op de achtergrond. De nerveuze beat. De uitvoering van de bewegingen. Hier is de dans al opgenomen in de compositie. Misschien heeft ze het nummer zelfs gecomponeerd met danspasjes. Artiesten kunnen dat doen. Zeker in New York, waar Charlotte woont.
Mala is een gebedsketting, waarschijnlijk vergelijkbaar met de rozenkrans in het katholicisme. Het wordt gebruikt om te weten hoe vaak de mantra moet worden herhaald. Maar het gezang van mevrouw Jacobs klinkt hier niet als een mantra. Meer als een commentaar op de dansbewegingen. Dus we weten niet wat dit met elkaar te maken heeft. Misschien moeten we gewoon ons hoofd uitzetten en ons laten meevoeren. Ons laten leiden om voor de verandering de tijd te vergeten. Zoals kinderen dat goed kunnen.
Het album van Charlotte Jacobs komt uit op 25 oktober, maar we kunnen nog niet zeggen of we de single tegen die tijd begrepen zullen hebben, of dat we in het algemeen slimmer zullen zijn. We zijn in ieder geval nieuwsgierig geworden naar welke analoge synthesizers en welke drumbeats ze heeft gekozen.
Facebook – Instagram – Website