Home ReviewsAlbum Reviews ZAZOU BIKAYE – Mr. Manager (1985) Expanded Edition (Crammed Discs)

ZAZOU BIKAYE – Mr. Manager (1985) Expanded Edition (Crammed Discs)

De in Algerije geboren componist en invloedrijke producer Hector Zazou (overleden in 2008) heeft een onwaarschijnlijke erfenislijst van samenwerkingen met wereldberoemde artiesten en muzikanten. Ryuchi Sakamoto, Harold Budd, David Sylvian, John Cale, Björk, Les Nouvelles Polyphonies Corses, Suzanne Vega en nog vele anderen, schreven samen met deze legende muziekgeschiedenis. Zo werkte Zazou in 1983 een eerste keer samen met de Congolese zanger Bony Bikaye. Dat leidde tot de cult album Noir Et Blanc. Zazou Bikaye groeide uit tot een heuse band die zich verder ontwikkelde in de digitale afrobeat en afrofunk stijl.

Op deze glimmende parel van Afro-Europese pop uit de jaren tachtig heeft de tijd helemaal geen vat gehad. Buiten de titeltrack Mr. Manager dat met een irritant en te hoog gehalte aan “yeah yeahs” ferm op de zenuwen werkt, klinken de nummers nog steeds fris en levendig. Oorspronkelijk werd Mr.Manager uitgebracht door het Belgische label Crammed Discs in 1985. Deze biedt nu een luxe heruitgave aan op cd en vinyl. De originele nummers (dat waren er maar vijf) werden aangevuld met onuitgegeven materiaal en reeks 7 inch singles die los van Mr. Manager uitgebracht werden.

De avant-pop invloeden zijn op de extra nummers nog steeds meer dan duidelijk. Tijdens de opnames, die in Brussel plaatsvonden, liet Zazou Bikaye zich omringen door Belgische klasse muzikanten zoals: Luc van Lieshout (Tuxedomoon), Vincent Kenis (Aksak Maboul en The Honeymoon Killers) en Marc Hollander (Aksak Maboul). Hollander speelt niet alleen een deuntje saxofoon maar was ook, als labeleigenaar van Crammed Discs, bij de productie betrokken. Zazou creëert met zijn synthesizer originele, provocerende en experimentele geluiden. De strakke arrangementen variëren van dromerige naar melancholische sferen. De extroverte zangstijl van Bikaye werd door Zazou subtiel in de muziek composities ingeweven die de tijd overleefden.

Hector Zazou verenigde verschillende culturen met pop, wereldmuziek, avant-garde, klassieke en elektronische muziek welke nog leidden tot vele boeiende en baanbrekende conceptalbums. De heruitgave van Mr. Manager is een mooi eerbetoon en bevat niet alleen tijdloze muziek maar ook een stukje geschiedenis waar muzikanten van eigen Belgische bodem bij betrokken waren. Voor de fans van tijdloze Afro-Europese experimentele popmuziek is dit een hebbeding waar niet naast kan gekeken worden.