Home ReviewsAlbum Reviews YOUNISS – Youniss (Eigen Beheer)

YOUNISS – Youniss (Eigen Beheer)

Het zijn best ingrijpende tijden geweest voor Youniss Ahamad. Niet alleen heette hij het eerste deel van zijn leven “Robby”, ook als artiest gooide hij de Corrupted-mantel van zich af om vanaf nu onder eigen naam verder te gaan. De eeuwige zoektocht naar een eigen identiteit samengevat in twee naamsveranderingen.

© Adel Setta

Die zoektocht resulteerde recent in een eerste album onder de nieuwe naam. Een album waarin we diezelfde persoonlijke reis kunnen volgen.

Youniss klinkt als twee ep’s die samengesmolten zijn tot één album. De eerste vier nummers laten een vet electrogeluid horen met invloeden van drum-‘n-bass, techno en naburige dansgenres. In Vanity, Fata Morgana en in mindere mate You Said laat Youniss daarenboven zijn Arabische roots ongefilterd doorklinken wat resulteert in onweerstaanbare, warme nummers badend in gelig zonlicht.

Casting Shadows vormt een overgangsnummer naar ep nummer twee en maakt plaats voor een sample van zijn vaders’ stem die een boodschap in zijn mailbox lijkt in te spreken. Absoluut het meest persoonlijke nummer op het album waarin Youness even, een heel klein beetje in zijn ziel laat kijken.

In deel twee horen we het klassieke Corrupted-geluid, het producers alter ego waar Youniss zich jarenlang mee vereenzelvigde. Hoogtepunt is voor ons het gastoptreden van Mitxelena in het onweerstaanbare Oogschaduw. Niet dat we de soulvolle stem van Audri in het Unfortunate niet kunnen smaken, maar dit soort r&b hebben we natuurlijk al (veel) vaker gehoord.

Een reis, vanop veilige afstand, doorheen de ziel van Youness in negen nummers dus. Op Casting Shadows na, blijft het toch vooral een tocht met zicht vanuit vogelperspectief. Gepolijst en uitstekend geproducet, alles op de juiste plaats en hier en daar zelfs best verrassend, niets op aan te merken! En toch had het voor ons best explicieter en directer gemogen. Zeker op een album dat je eigen naam draagt.