Home ReviewsAlbum Reviews WURTEL – s/t

WURTEL – s/t

Bassist Emmanuel Van Damme en drummer Matijs Vandenberghe knoeiden wat aan tijdens de pandemie, opgesloten met weinig om handen behalve herrie maken met hun bas en drums. Eenmaal de grootste ellende achter de rug was, sleurden ze zanger Björn Getteman mee in de wurtelsoep.

Voortaan was het aan Getteman om de meute te entertainen, met of zonder veel gewurtel of hilarische bindteksten. Bij een band die zich Wurtel noemt kan een vleugje humor hier en daar uiteraard niet ontbreken.

Wurtel is gevestigd in Gent, al schijnt er, zoals meestal, West-Vlaams bloed door wat aders te stromen. Of het is karottensap, dat zou ook kunnen. In elk geval potig want het mag goed vooruit gaan bij het trio, dat zichzelf noiserockers noemt. Zelf verkiezen we eerder de term noisepunk, want we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de bandleden grote liefhebbers zijn van de betere poppunk die ze nadien met plezier door hun bussel wurtels halen om de nummers van een portie weerhaakjes te voorzien.

De releasedate van hun debuut-lp, fysiek op tweehonderd stuks op vinyl, digitaal nooit meer van het internet te verwijderen, ook niet na een bekogeling met een bussel prei, is eigenlijk pas over twee weken. De mannen staan echter dermate te popelen om ieders aandacht dat de plaat nu al, zelfs voordat we dit typen, in de winkels ligt (een eigenwijze selectie shops ongetwijfeld).

We luisteren en luisteren nog een keer en merken dat Wurtel met gemak een stel aanstekelijke nummers heeft opgenomen. Misschien iets gepolijster dan ze die live brengen – we kijken al uit naar hun passage in de Pit’s in Kortrijk ergens in het voorjaar – maar dat is niet erg. De gedrevenheid spat uit elke noot en de zang van Getteman is net niet te schreeuwerig.

Energiek doorrazen, met twaalf nummers in een klein half uur. Zo hoort het. De luisteraar verweesd achter laten na een paar sociaal bewogen en boze liedjes, de gal spuwend, kotsend van een overaanbod aan verlepte wurtels. Meestal hebben ze aan één woord genoeg qua titel, met de vooruitgeschoven single The Point Of Doing Nothing als uitzondering. Een nummer waarmee ze meteen onze aandacht trokken. De overige nummers doen echter niet onder waardoor we van een zeer geslaagd debuut kunnen spreken.

FACEBOOK / BANDCAMP / INSTAGRAM