Home ReviewsAlbum Reviews WITCH PISS – Witch Piss (Saturni records)

WITCH PISS – Witch Piss (Saturni records)

by Mark Van Mullem

Was het 2021 of 2022? Een aantal vrienden drinken hun wekelijkse pintjes in hun favoriete rockcafé in Mechelen. Daar staat al eens een stevig muziekje op. De heren horen wat puike, groovy stonerplaten voorbijkomen en krijgen op slag zin om muziek te maken. Géén ‘er was eens-verhaaltje’, noch flauwe mop. Het is exact hoe het allemaal begon voor Peter Egberghs, Stijn Georges Moens en Andoni Lombide, een weinig later vervoegd door Glenn Van Bael en Dennis Lefebvre. De nieuwste stonersensatie Witch Piss was een feit. Een supergroep eigenlijk, want met leden uit bands als Marche Funèbre en Drawn into Descent in de gelederen.

Het betere harde werk komt uit Mechelen dezer dagen, laten we daar niet flauw over doen. Witch Piss is daar het zoveelste overduidelijke bewijs van.

Na een paar overtuigende shows is nu een eerste zelf-getitelde ep een feit. En het werd een visitekaartje om U tegen te zeggen. Met killertracks als het onontkoombare en magistrale Children Of The Fire, het al even onweerstaanbare vette groove-beest How To Travel Lighter, dat als eerste single werd vooruitgestuurd én – op de live-shows al onze absolute favoriet – het fantastische Me And My Camaro.

Maar de ep bevat nog méér lekkers zoals de majestueuze ‘stomp in de maag’ die Hoofprints is, The Hunter And The Game én de heerlijk epische slepende opener Old Hound Religion.

Marche Funèbre-gitarist Peter Egberghs zet bij Witch Piss de gitaar aan de kant en smijt zich volledig als zanger, met veel power en brio. De machtige gitaarmuren worden opgetrokken door Andoni Lombide en Stijn Georges Moens, de onverbiddelijke ritmesectie bestaat uit Glenn Van Bael (Drawn Into Descent) en Dennis Lefèbvre (Marche Funèbre). Het vijftal speelde alles live in in de studio, Chiaran Verheyden (Psychonaut, Hippotraktor, …) tekende voor de glasheldere productie.

Op hun eerste release ontwikkelt Witch Piss een geweldige wall of sound, met gretige gitaren en bijzonder krachtige, soms spokende vocals. Aan name dropping willen we eigenlijk niet doen. In de bio lezen we dan wel niet geheel onverwachte links met Mastodon en Orange Goblin maar ook Black Sabbath. Heel aannemelijk. Daar voegen we zelfs nog Jimi Hendrix, Steppenwolf en Ramones aan toe. Huh?

Feit is dat dit illustere vijftal hun eigen verhaal vertelt. Ze doen dat hoorbaar met ongelooflijk veel goesting én met ijzersterke songs die erom smeken om stevig door een zaal geblazen te worden. Gaat dat zien dus. Maar koop toch zeker ook dit fijne stevig plaatje. Welkom, Witch Piss!

Witch Piss is uit op het nieuwe Saturni Records-label, te verkrijgen op vinyl en cd en via de gekende streamingdiensten.

Facebook / Spotify