Home Belgisch WHISPERING SONS – Performance/Strange Identities (Weyrd Son Records)

WHISPERING SONS – Performance/Strange Identities (Weyrd Son Records)

We zijn eerlijk, we houden van Whispering Sons. En daar zijn zeer heel wat redenen voor. Natuurlijk heb je in de eerste plaats hun heerlijke eigentijdse postpunkgeluid, maar ook hun vastberadenheid om hun eigen identiteit niet te verliezen vraagt om respect. Van een Rock Rally-winnaar wordt immers zo veel verwacht, zeg maar een band die er alles voor doet om de top van De Afrekening te halen. Niet Whispering Sons, die vergalopperen zich niet en bewandelen rustig verder het pad dat hun in korte tijd zo populaire maakte in de undergroundscène: muziekhart per muziekhart veroveren door zichzelf te blijven.

Voor hun nieuwe single werd dus niet gezocht naar een major label, wel een kleine platenmaatschappij en wederom herhaalt de geschiedenis zich. Vorig jaar kon zowel Wool-E Tapes als Minimal Maximal de bestellingen niet bijhouden voor hun debuut Endless Party, en met de nieuwe single op het Brusselse Weyrd Son Records is het alweer van hetzelfde laken een broek.

De eerste persing van de single raakte in geen tijd de deur uit, en ook van de tweede zijn er nauwelijks nog exemplaren beschikbaar.

Voor de nieuwe single koos Whispering Sons voor twee livefavorieten. Performance is één van de meest donkere songs die ze tot dusver maakten, een walsje vol duivelse shoegazegitaren met een tekst over demonen (ten minste dat denken we toch).

En toch, hoe briljant Performance ook is, blijft de parel het B-kantje: Strange Identities. Whispering Sons kan pop schrijven, ofschoon pop uiteindelijk voor iedereen anders klinkt. Voor ons is dat de heerlijke combinatie van de ijskoude drums van Sander Pelsmaekers, de verslavende stem van Fenne, het elektronische gedonder van Sander Hermans, de doordringende bas van Lander Paesen en het fantastische gitaarwerk van Kobe Lijnen. Slowdive, zonder ooit een seconde te vergeten dat het Whispering Sons is. Hoewel het niet gemakkelijk is om te zeggen, zou dit wel eens de beste song kunnen zijn die het vijftal (tot dusver) schreef.

Kortom, weeral een single om te koesteren, de honderden fans die vliegensvlug een exemplaar bestelden weten beslist waarover we het hebben.