Home ReviewsAlbum Reviews WASDAMAN – Storm In A Cup Of D (W.E.R.F. Records).

WASDAMAN – Storm In A Cup Of D (W.E.R.F. Records).

by Sigi

Pianist Bas Bulteel debuteerde in 2015 met Coming Home. Een ingetogen, bijna klassieke jazzplaat die de Klaraprijs voor beste jazz-album kreeg. Maar wie hoopte dat Bulteel daar een vervolg op zou breien dat verder bouwt op diezelfde flow, is eraan voor de moeite. Want in de pianist huist niet alleen een wonderlijke pianist met fluwelen toets. Er zit ook een funkateer en jazzrocker in die zonder omkijken alles om zich heen meesleurt in een sonische storm.

Storm In A Cup Of D past in de reeks straffe Belgische jazzreleases die we de laatste maanden, wat zeggen we, jaren al te horen kregen. En waarom gaat het zo goed in de scene? Heel simpel: de nieuwe generatie jazzcats gooit ongegeneerd en zonder oogkleppen alles wat hen boeit in één intrigerende mix. Je krijgt bijgevolg een heerlijke stoofpot van classic jazz, rock, hiphop, elektronica, jazzrock, fusion, pop, wereldmuziek, en nog duizend-en-één andere stijlen. Een uniek geluid, of beter nog: een hoop unieke geluiden. Die, hoe divers ook, typisch Belgisch klinken. Avantgarde meets pop, een tikkeltje anarchistisch, maar altijd opwindend.

Zo dus ook Wasdaman. Op hun eersteling album droppen Bulteel en zijn 4 kornuiten 2 lange composities, Storm In A Cup Of D – Part I en Part II genoemd. En tijdens 40 minuten stuitert het album alle kanten uit. Ijle soundscapes, jazzrock, elegante bijna klassieke jazzpassages, maar vooral veel funk en jazzrock vol gitaren die oldskool mogen scheuren. Mét wahwah!

Je verveelt je dus geen seconde met Wasdaman. Het ene moment bevindt je je middenin de storm, het volgende moment keilt de band je naar het oog van de tornado en wordt het (even!) kalm. Maar knipper je even met de ogen dan sta je weer middenin de actie.

Als luisteraar kan je meer één ding doen en dat is het hele gegeven ondergaan. Je even neerzetten, afsluiten van alles en iedereen en je aan de trip overgeven. Met elke beluistering geeft het album meer en meer vrij. Je hoort nieuwe details die je nog niet had ontdekt, spectaculaire ritmeovergangen, lyrische passages en een zeer sterk technisch samenspel dat nergens academisch klinkt. Integendeel: het spelplezier spat ervan af.

Wasdaman brengt muziek voor durvers mét open blik. Ze serveren ons een wervelend debuut dat smaakt naar meer. Benieuwd trouwens hoe deze storm live klinkt!

Facebook/Bandcamp