Home ReviewsAlbum Reviews WANHEDA – Desert Of Real

WANHEDA – Desert Of Real

Het Leuvense sextet Wanheda streeft naar perfectie. De band begon ermee in 2016 en ze brachten hun eerste ep The Cenozoic Implosion pas uit in 2018. Op die ep staan vijf ijzersterke postrock tracks waarop je duidelijk kan horen dat de band lang gewerkt heeft aan de songs en dat er goed nagedacht is over welke richting ze uit gaan. Voor hun debuutalbum wilde de band met bredere arrangementen werken met tot gevolg vier jaar moesten wachten op Desert Of Real. Met die langspeler wilde Wanheda met een nog straffer geluid voor de dag komen. Ze haalden inspiratie uit de Oosterse, weemoedige klanken van MONO en Wang Wen en de energie van This Will Destroy You en Caspian.

© Wanheda

Net zoals bij de ep vertrok de band van een concept waarrond het album werd gebouwd. Desert Of Real gaat over de emoties die gepaard gaan met verslaving en het gevecht tegen die verslaving. Meer specifiek gaat het over de verslaving aan sociale media, smartphones en technologie in het algemeen. Ze willen met dit album ook aandacht vragen voor de mentale gevolgen van de verslaving aan sociale media en de meningsverschillen die sociale media en technologie veroorzaken in onze samenleving.

Dat doen ze met elf prachtige songs met pakkende arrangementen die de subtiliteit en de energie van deze unieke band mooi in de verf zetten. Het zestal krijgt op deze plaat ondersteuning van Jolien Deley op cello, Griet Wiame op viool en Tim De Jonghe op trompet die het straffe Wanheda-geluid nog meer kleur en variatie geven.

Ook al heeft de band in de aanloop van deze release al vier singles op de wereld losgelaten, toch krijg je pas een echt beeld van deze plaat als je ze in zijn geheel hebt gehoord. De songs zijn echt bedoeld om na elkaar te beluisteren zodat je het volledige plaatje bij elkaar hoort en je in de pakkende wereld van Wanheda wordt gesleurd. We bevonden ons tijdens de beluistering van deze schijf op een andere wereld zo intens zijn deze sublieme songs.

Desert Of Real is echt wel een meesterwerk dat we graag op repeat zetten. Telkens weer ontdekken we nieuwe elementen en nooit verveelt dit prachtige album. Als je als band zo’n debuutplaat kan uitbrengen dan leg je de lat onmiddellijk heel hoog voor wat er nog zal komen.

BANDCAMP