Home ReviewsAlbum Reviews VON DETTA – Burn It Clean (Polder Records).

VON DETTA – Burn It Clean (Polder Records).

Eventjes zag het er niet goed uit voor de Gentse band Von Detta. Toen de voormalige zanger Tom Claus gedwongen werd om zijn trouw stonerrockship te verlaten dat reeds in 2011 te water werd gelaten, vreesde men eventjes het ergste. De reddingsboei werd door Manuel Remmerie van Majestic Sun toegeworpen toen die zijn vocale diensten aanbood. Het meer dan boeiende resultaat daarvan konden we al op het podium zien, en nu ook via de zes tracks die op de nieuwe mini-langspeler Burn It Clean staan.

Voor wie in zijn leven nog nooit een klein undergroundpodium zag, herhalen we graag dat deze Gentse band de makers zijn van het in 2017 uitgebrachte Exit Grand Piano dat geproducet werd door de zanger van Wallace Vanborn, Ian Clement dus. Meteen moet dit al genoeg zijn om te weten dat we met een band te maken hebben die voor de vette gitaarsound van de jaren 90 kiest. Vergelijkingen met Queens Of The Stone Age of Kyuss lieten dus ook niet te lang op zich wachten…

Het enige rustpuntje dat de luisteraar op deze luistertrip gegund wordt is een pianoriedel op het begin en het einde. Voor de rest word je een half uur lang meegezogen in een wall of sound vol vette gitaargeluiden, beukende drums en de voortreffelijke stem van Manuel dat ergens het midden houdt tussen Josh Homme en Gavin Friday.

Als je er al een nummer moet uithalen dat aan de eisen van een single voldoet, dan is het Devil’s Child dat eerder als YouTube-single werd gelost, en tevens een song is die niet alleen blijft hangen, maar zijn titel alle eer aandoet.

Je kan er op alles plakken. Desertrock, zelfs bij momenten een knipoog naar “foute” metalbands zoals Def Leppard of Aerosmith, feit is dat deze plaat rockt als de beesten. De drums van Koen De Borle en de vaak  dreigende gitaren Ief de Deurwaerder en Jonas Verhelst voeren je mee in een oase van lawaai dat niet zou misstaan naast het beste van Led Zeppelin. Oef, dat we dat hebben gezegd! Burn It Clean is dan ook een plaat van een ijzersterke liveband die deze reputatie meer dan perfect op plaat heeft overgezet!