Home ReviewsAlbum Reviews NEVEL – Leven (Babylon Doom Cult Records).

NEVEL – Leven (Babylon Doom Cult Records).

Dat er de laatste jaren goede underground black metal releases uit Nederland op ons afgevuurd worden staat buiten kijf. Sommigen spreken zelfs van een new wave of Dutch black metal. We gaan ons hier niet met de discussie mengen maar ons gedacht schrijven over Nevel.

Cover Nevel

Nevel is een black metal duo dat met Leven (leuke anagram), hun debuut tegen onze trommelvliezen ramt. Onze noorderburen laten hun agressie, gevoelens en frustraties los op een vijfenveertig minuten durende track. Het drie kwartier gespuw uit de hel die het (hun) leven wel kan zijn, staat bol met variatie en emotionele spanningsvelden. Nevel keelt zoals een varken dat voor zijn slachter staat wanneer het met de dood in de ogen zijn panische angsten uit. Het gekrijs en gehuil wordt gedragen door interessante riffs die aangevuld worden met sinistere toetsen waardoor de muziek zéér atmosferisch aanvoelt.

Gas terug nemen zonder minder te gaan boeien is voor Nevel ook geen probleem. De rustigere stukken (om even te kunnen bekomen) geven de cd een extra dimensie. Op twee derde van de levensweg werden we in een dark ambient sessie meegesleurd met een duister en cynisch karakter. Aan experiment ook geen gebrek, de gebruikte psychedelische, elektronische effecten werken als mini zwart gaten die de hersencellen splitsen naar bizarre werelden. Het versmelten van tuba, trompet en trombone met deze zwarte brij van verderf zorgen voor tegenstrijdige geluiden die toch samenhang vinden in het concept. De Hongaarse black metal band Sear Bliss heeft daar zelfs een patent op met een bandlid die alleen trombone speelt. Qua gekrijs en sfeer gaat Nevel de richting uit van de Noorse cult black metal band Mactätus, die eind de jaren negentig actief was.

Gegil, flarden met noise, orgelachtige toetsen, snijdende gitaren en drones kregen allemaal een rol in het verhaal van Leven. Nevel knalt zich met hun eerste worp in de kijker. Inhoudelijk heeft Leven veel te bieden en dit vraagt dan ook meerdere luisterbeurten om de weg en het doel van deze release te vatten. We zitten al een tijdje vastgeketend aan deze boeiende cd. Het leven heeft geen zin, maar Leven geeft zin aan het leven.