Home ReviewsAlbum Reviews VINCENT COOMANS/ POL ISAAC – Can’t You See That I Slowly Distance Myself From You/Conversations (Eigen Beheer)

VINCENT COOMANS/ POL ISAAC – Can’t You See That I Slowly Distance Myself From You/Conversations (Eigen Beheer)

Vincent Coomans en Pol Isaac zwemmen in totaal andere vijvers. Hun muziek heeft totaal niks met elkaar te maken. Coomans maakt nummers met afstand, begeerte en rouw als centrale thema’s en zijn muziek roept referenties op aan Bon Iver, Damien Jurado, Sufjan Stevens, James Blake en Elliott Smith. Isaac maakt dan weer muziek onder het motto “less is more”. Hij is geluidskunstenaar en componeerde als multi-instrumentalist muziek bij een aantal dans- en theater voorstellingen.

(c) Vincent Coomans

Wij horen jullie al denken waarom een split-ep met twee muzikanten die toch totaal andere wegen bewandelen? Het is eigenlijk een deel van een multimediale voorstelling van 90 minuten die ingericht wordt door een collectief van kunstenaars. Hiermee willen deze kunstenaars cultuur hoog op de agenda zetten en evenementen opzetten, tonen dat ze graag willen optreden, willen performen. Op dit evenement dat op 18 september plaatsvindt in het Bolwerk in Kortrijk stellen Isaac en Coomans de split 12” voor.

Vincent Coomans trok naar de Gentse Studio Wellington met producer Jonas Bruyneel (Momoyo, WolfeWolfe) om vier nummers in te blikken en te laten mixen door Michiel de Maeseneer (Balthazar, Faces On TV en producer van watchoutforthegiants) en gemasterd door Uwe Teichert (bekend van zijn werk met dEUS, Yann Tiersen, Zita Swoon…). We kenden al de innemende singles One Way Love en Pretence, twee nummers die roepen om in radioprogramma Duyster gedraaid te worden. Zo’n intense donkere songs die raken tot op het bot. Dat geldt ook voor I Will Be Your Man en Bait, in beide songs druipt de melancholie er af.

(c) Pol Isaac

Terwijl Coomans ons inpakt met korte intense songs doet Isaac dat met lange soundscapes. Met drie duistere composities neemt hij ons mee in een intrigerende ingebeelde wereld vol toevallige ontmoetingen. Elk nummer lijkt een spannend verhaal waar je het einde van wil weten. Elke minuut blijft dan ook belangrijk in de opbouw van deze ietwat vreemde songs.

Een boeiende split 12” is dit geworden. Vincent Coomans weet te ontroeren met zijn fragiele nummers met beperkte arrangementen. Terwijl Pol Isaac met zijn bijzondere geluiden boeiende verhalen vertelt.

Deze ep wordt voorgesteld op vrijdag 18 september op de site van Bolwerk in Kortrijk. Naast optredens van Coomans en Isaac kan je die avond ook Kurt Debrabandere, David Brunneel, Bram Terryn, Peter Van Ammel, Anneleen Van Offel, Siel Verhanneman, Mattijs Deraedt en Flore Deman aan het werk zien. Kaarten voor deze unieke avond kosten €10 en zijn verkrijgbaar via deze link.