Home ReviewsAlbum Reviews VILE RITUAL – Caverns Of Occultic Hatred (Sentient Ruin)

VILE RITUAL – Caverns Of Occultic Hatred (Sentient Ruin)

Hittegolven. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen… schoot ons door het hoofd op het moment dat we het weerbericht nalazen. De temperaturen zullen eerstdaags (we schrijven dit op 13 juni) alleen maar hoger worden. De mensen lastiger door te weinig slaap of gewoon omdat er iets in het water zit dat hen nog idioter doet gedragen dan anders. Tijd voor wat deugddoende misantropie dus en dit middels het debuut – na een stel digitale ep’s en een verzamelaar van obscuur spul – van het Amerikaanse (Oostkust) collectief Vile Ritual.

Deathmetal die bij momenten dicht aanleunt bij blackmetal om even later de meer atmosferische, uiteraard in duistere sferen gedompelde, toer op te gaan. Van ruw en agressief tot melancholisch ingetogen, al blijft de negativiteit over de hele lijn zegevieren.

Acht nummers bevat het album van deze band uit Maryland die ietwat in de lijn liggen als de platen van bijvoorbeeld Incantation en Archgoat. Stevig spul om de muizenissen uit het kopje te rammen en zowaar straf van een band die pas in 2019 zijn eerste noten speelde en nu meteen weet te overdonderen met dit Caverns Of Occultic Hatred.

Het opwekken van een soort trance middels ritualistisch, esoterisch en alchemistisch gerichte orkestratie is het doel van Vile Ritual, waarboven een lekker gore brul snauwt dat het een lieve lust is. Veertig minuten en het is over en uit. Dat is precies de goede lengte voor dit album. Ermee ophouden voor het begint te vervelen. Of het gewoon te warm is om dit soort herrie nog te kunnen verdragen, dat kan ook.

BANDCAMP