Home ReviewsAlbum Reviews VENTILATEUR – Djakarta (Eigen Beheer).

VENTILATEUR – Djakarta (Eigen Beheer).

by Luminous Dash

Met bands als GoGoPenguin, BADBADNOTGOOD, STUFF., Dans Dans en Snarky Puppy, als één van Ventilateur hun inspiratiebronnen is het duidelijk te horen hoe zij hun muziek benaderen en deze uitvoeren om te komen tot wat hun nieuwe song Djakarta brengt. Doch doen ze dit geheel op hun eigen muzikale manier.

Naast verscheidene bands uit diverse muziekgenres putten ze tevens inspiratie uit andere culturele strekkingen zoals film, fotografie, filosofie maar ook religie. Hierdoor beschikt Ventilateur over een ruim kleurrijk pallet aan mogelijkheden om in hun muziek verscheidene sferen op te roepen. Met Djakarta zijn ze hier overduidelijk in geslaagd.

(c) : Vibe Stalpaert

Het nummer komt op gang met een baslijn die een zekere sfeer uitdrukt waarin men een lichte toets van melancholie in kan horen. Daarnaast verzorgt Iben voor een muzikale hypnotiserende groove. Deze verandert doorheen het nummer meerdere malen van ritmische onderverdeling op een subtiele manier. Door deze gegronde ritmesectie kan men horen dat Daan heel comfortabel een evoluerende melodie kan laten zweven bovenop deze ritmesectie. De melodie evolueert ritmisch en melodisch doorheen het nummer waardoor men een meer stilistische en verhalende melodie te horen krijgt. Met hun gedrieën bouwen ze een muzikaal landschap uit waarin het duidelijk hoorbaar is dat we naar een band aan het luisteren zijn en niet naar drie afzonderlijke muzikanten. Naast de sfeer die deze drie heren weten voor te brengen uit hun instrumenten, is het duidelijk hoorbaar dat muziek iets is wat ze serieus zien. Maar is het tevens hoorbaar dat ze plezier hebben in het vertolken van hun verhaal.

Niet alleen zullen ze hiermee hun muzikaal traject verder uitbreiden, het is duidelijk dat Ventilateur reeds enige tijd een bijdrage levert aan het Belgische muzieklandschap waardoor we ze niet onopgemerkt voorbij kunnen laten gaan. Daarnaast hebben ze reeds op enkele noemenswaardige plekken gespeeld waaronder Sonic In The City, Footprints, Theater Aan Zee,… waardoor het een buitenkans lijkt om ze nog bezig te kunnen zien op de kleinere podia.

Als deze muziek jullie warm maakt kan je hen zeker bezig zien op 7 en 8 december op de finale van Soundtrack of in café Afsnis te Gent. Het belooft de moeite te zijn.

Nicolas Van Belle