Home ReviewsAlbum Reviews TUUR FLORIZOONE – Night Shift (Aventure Musica)

TUUR FLORIZOONE – Night Shift (Aventure Musica)

Ook al is het hoofdinstrument van Tuur Florizoone altijd de piano geweest, waaraan hij zijn composities en arrangementen maakt, toch kennen we hem vooral als accordeonist van het trio Tricycle. Waarmee hij de grenzen van de jazz, wereldmuziek, filmmuziek en klassieke muziek aftast. In 2008 maakte Tuur de ontroerende filmmuziek voor de film Aanrijding In Moskou, die werd genomineerd voor de European Film Awards.

(c) Tuur Florizoone

Met Night Shift levert hij voor de eerst keer een solo-album af. Tijdens de lockdown realiseerde Florizoone zich dat de tijd er rijp voor was. De opnames gebeurden voornamelijk thuis en ’s nachts, terwijl de kinderen sliepen, want overdag eisten die al zijn aandacht op. Normaal is Tuur eigenlijk een ochtendmens maar voor dit album verliet hij zijn comfortzone en componeerde, improviseerde en nam de nummers op tijdens talloze night shifts. Jarenlang speelde Florizoone al solo-optredens maar live optreden is toch iets anders dan alleen in een studio zitten. Het was even zoeken naar de juiste balans tussen mensen live verrassen en muzikaal een coherent verhaal brengen, daar was reflectie en tijd voor nodig.

Vijftien nummers langs weet Tuur ons te boeien en te ontroeren enkel met zijn accordeon zonder effecten of loops. Gewoon pure composities van een artiest die het hart op de juiste plaats heeft en dit wil overbrengen met zijn muziek. Een accordeon mag misschien niet het meest sexy instrument zijn maar Florizoone legt zoveel gevoel en finesse in dit instrument dat het altijd blijft raken.

Als je met slechts één instrument zo’n diverse plaat aflevert, weet je dat je goed bezig bent. Bijna alle composities zijn van zijn hand. Alleen To Autumn heeft Tuur al eerder gebruikt voor zijn band Tricycle en Omdat Ik Van Je Hou van Raymond van het Groenewoud en Je Me Suis Fait Tout Petit van Georges Brassens coverde hij op zijn eigen unieke manier.

Tuur Florizoone heeft een mooie plaat afgeleverd die de herfst nog meer kleur geeft, en dat kunnen we in deze bizarre tijden allemaal wel gebruiken. Tuur stelt deze prachtige plaat solo voor, samen met drummer Simon Segers (De Beren Gieren, Black Flower) die ook zijn solowerk komt voorstellen op:

31/10 – CC De Werf, Aalst
05/11 – Handelbeurs, Gent om 16u en 20u15
08/11 – Rataplan, Borgerhout (dubbelconcert namiddag)