Home ReviewsAlbum Reviews TRIO IN BOCCA AL LUPO – Dedicato (Soulfactory Records)

TRIO IN BOCCA AL LUPO – Dedicato (Soulfactory Records)

by Nicolas Van Belle

Het Trio In Bocca Al Lupo bestaat uit drie muzikanten met Limburgse roots. Het drietal bestaat uit Carlo Nardozza op trompet en onder meer bekend van zijn werk bij OTO – Machine, Rebirth Collective ea. Op gitaar Tim Finoulst die in juni 2019 een album onder eigen naam releasete. Ten slotte is er ook nog Alano Gruarin aan de piano die behalve in zijn eigen trio ook actief is bij Kommil Foo en Orqesta Tanguedia.

Trio in Bocca Al Lupo debuteerde met Nostalgia in 2017, een album dat toen goed werd onthaald. Hun tweede plaat Dedicato verscheen op het Antwerpse label Soulfactory op 8 januari 2020.

(c) : Soulfactory Records

Opvallend is de instrumentatie van de band. Het komt zelden voor dat in een trio bezetting twee harmonische instrumenten (gitaar en piano) die een gelijkaardige functie vervullen, samen worden gezet. Dat maakt de muziek heel verrassend omdat het kleurenspectrum van deze instrumentatie niet alledaags is. Toch is het spel heel evenwichtig en hebben ze beiden voldoende plek om hun muzikale bijdrage te leveren.

Dat geldt voor heel de plaat die heel evenwichtig en gebalanceerd is met ruimte voor elk van de instrumenten. Ze omvat trio, duo en solo passages. De combinatie van gitaar en piano doen denken aan de legendarische plaat Undercurrent van Jim Hall en Bill Evans. De heren hebben hier ongetwijfeld inspiratie uit gehaald. Het is echter hun persoonlijkheid en ervaring die op de voorgrond treedt eerder dan de muzikale achtergrond. Het samenspel klinkt heel organisch en met vaste overtuiging van waar het moment hen naartoe leidt. Daarnaast is het ook opmerkelijk dat, ondanks de afwezigheid van een klassieke ritmesectie, ze elk de rol van begeleider en solist op zich nemen. De solo’s wisselen mekaar af met strakke begeleidingen die op hun beurt de solist een transparante bodem bieden om zijn ding op te doen.

Dedicato bevat negen nummers die gewijd zijn aan de belangrijkste mensen in het leven van trompettist Carlo Nardozza. Dat geeft de plaat een ingetogen, intimistisch karakter wat je ook kan horen in Carlo’s lyriek. Zijn trompet klinkt heel warm en ontvankelijk en brengt de luisteraar tot rust. De lyrische kant wordt op sommige momenten aangevuld met technische passages en op andere momenten met meer soulvolle frases. Je merkt duidelijk dat elk van de bandleden een gegronde kennis heeft van zijn metier wat het heel aangenaam maakt om te luisteren.

Op twee nummer na schreef Carlo alle nummers. Dedicato is een charmante, ingetogen tweede plaat waarin verschillende stijlen aan bod komen. Dit maakt het fijn omdat er op die manier meer afwisseling ontstaat tussen de nummers onderling. De plaat is een absolute aanrader voor liefhebbers van vlot in het gehoor liggende jazz die uit verschillende bronnen inspiratie put.

Je kan Trio in Bocca Al Lupo live aan het werk zien op:

17/01 – C-Mine genk
24/01 – Jazz Zandhoven