Home ReviewsAlbum Reviews TOPOLOGIES – Sivle (Gazer Tapes)

TOPOLOGIES – Sivle (Gazer Tapes)

by Serge Timmers

Misschien ligt het aan het feit dat deze band uit Turnhout komt, ofwel nemen ze zichzelf niet al te serieus. Hoedanook, dit debuut van Topologies is een rare mix van shoegaze, elektronica, experimentele rock en een paar maten die na een pint of vijf besluiten om samen muziek te gaan maken. Misschien doen de nummers op Sivle nog het meest denken aan een lo-fi versie van Go March of aan een ode aan The Mothers Of Invention. Anderzijds komt er hier en daar ook een beetje Talk Talk door, of zelfs Evil Superstars. Maar we krijgen ook een streepje Kreidler en Tortoise. Je hoort het, we hebben hier te maken met experimentele rock die zich zich absoluut niet wil laten categoriseren.

Sivle bestaat uit vijf eigenwijze nummers die zowel verrassend als meeslepend klinken.

Rewind opent het geheel voorzichtig waarna het lichtjes geniale Yo-Yo Ma de rush naar de alternatieve dansvloer mag inzetten. High Waves knaagt stevig aan het postrock genre met een strak tempo en bizarre samples. Hugo trekt de hele boel de duisternis in en lijkt te verraden dat minstens één van de leden van Topologies graag naar Nine Inch Nails luistert. Helemaal op het einde krijgen we dan weer het dansbare Kill All The Animals waar invloeden uit old school new wave in doorsijpelen.

Deze plaat is een nachtmerrie voor iedereen die graag zijn cd’s per genre sorteert, tenzij er een grote afdeling ‘experimentele rock’ aanwezig is. Desondanks blijft het een interessante luisterervaring met vijf toffe nummers die elk hun eigen karakter hebben. Topologies heeft niet voor niets een belangrijke prijs gewonnen op Uranus (zie de beschrijving op Bandcamp). Sivle is een te gekke ep geworden, eentje met een hoek af en dat is alleen maar toe te juichen.

Gazer Tapes