Home ReviewsAlbum Reviews TOMO-NAKAGUCHI –  Tayutau (Audiobulb Records)

TOMO-NAKAGUCHI –  Tayutau (Audiobulb Records)

Ook uit het land van de rijzende zon komen er heel wat mooie ambienttapijten naar de oppervlakte. Tussen de onwaarschijnlijke zwerm van elektronische releases blijven er (gelukkig) nog interessante werkjes in onze netten hangen. Tomo-Nakaguchi is een iets minder bekende elektronisch artiest en geluidskunstenaar uit Yokohama. Hij produceert elektroakoestische ‘omgevingsmuziek’ (Kankyō Ongaku in het Japans) met een knipoog naar het minimalisme.

Tayutau is een boeket met dromerige en warme klankconstructies. Deze kronkelende reis doorheen ontspannende elektroakoestische deiningen is opgebouwd uit diverse lagen van gemoduleerde gitaar, samples, veldopnames, piano en een kapotte cassettespeler. Er duiken ook een resem instrumentengeluiden op tussen de mooi uitgebalanceerde ambient.

De muziek van Tomo-Nakaguchi is sterk geïnspireerd door Brian Eno, Harold Budd en landgenoot Ryuichi Sakamoto. De Japanner kopieert echter zijn voorbeelden niet, hij minimaliseert en manipuleert zijn klankenpalet tot een fascinerende sonische reis. De mooie soundscapes worden ietsje ruwer geschuurd en vergezeld van laagjes experimentele glitch en achtergrondgeruis. Bij iedere luisterbeurt vallen er nieuwe elektronische ritselingen te ontdekken.

‘Tayutau’ is een Japans woord dat drijvend en onstabiel betekent. Het woord dekt volledig de lading van dit digitaal uitgebrachte album. Tayutau heeft een uitstekende geluidsproductie waardoor alle klanken en wendingen perfect hun weg vinden naar de diepere regionen van de zintuigen. Dit is een sterk aanbevolen Japans ambient album dat de liefhebbers meerdere verpozingen met rustgevend luistergenot zal bezorgen.

Instagram