Home ReviewsAlbum Reviews TOM KESTENS – De Bron (Attica Music Productions).

TOM KESTENS – De Bron (Attica Music Productions).

by Mark Van Mullem

Na een lange stilte was er met de single In Our Hands in 2016 plots de wederopstanding van Lalalover, het bijzonder groovende antwoord van Mechelaar Tom Kestens op soul- en funkgrootmeesters Stevie Wonder, Steve Winwood, en ook Marvin Gaye en Prince. Kestens beloofde toen ook een nieuwe Lalalover-plaat. Die plaat die is er nu, alleen werd het helemaal geen Lalalover-plaat maar een album dat de zanger onder eigen naam opnam. En in het Nederlands!

Sinds Tom Kestens de smaak te pakken kreeg met zijn ode aan Mechelen, 2800 Liefde, een duet met hiphop-artiest Safi, doet de muzikant het volledig in het Nederlands. Maar Lalalover-fans kunnen op beide oren slapen want ook in zijn moedertaal weet Tom met soulvolle songs uit te pakken. En te grooven, want sta maar eens stil op de aanstekelijke aanslag op de dansbeentjes die Alles Alles Alles is!

Het album De Bron werd een bijzonder knappe verzameling verhalen, observaties en getuigenissen, semi-autobiografisch of zoals Tom zelf poneert ‘gebaseerd op waargebeurde fictie’. Met Toms stad (Mechelen) als rode draad, hoe kan dat ook anders. Het Lalalover-brein grossiert ook op dit Nederlandstalige album in frisse popdeuntjes, met veel soul. Tom zingt beter dan ooit, en sommige van de nummers op de plaat zijn ei zo na pure poëzie. Feit is dat ‘woordengoochelaars’ en tekstdichters als Frank Vander Linden en Spinvis er een geduchte concurrent bij hebben. Kestens weet ook, net als de betreurde Wim de Craene dat zo goed kon, de ziel te raken met kleine en grote verhalen, de soul van Marvin Gaye is nooit ver weg.

Het eerder vermelde 2800 Liefde, met de geweldige veelzeggende quote “ik haat u zo graag zie ik u”, gezongen en gerapt, samen met Safi, staat natuurlijk ook op de plaat. Ook die andere niet te versmaden singles, Alles Alles Alles en Ochtendgloren, echte oorwurmpjes. Hoe prachtig zingt Tom Kestens in deze composities? De bijzonder groovy synthpop die Gaan is, had Kestens aan Stijn kunnen schenken. Hàd, want waarom zou Tom zélf de klus niet klaren?

Laat je zeker ook meeslepen in het midtempo en wonderlijk mooie en oprechte De Bron, waarin Tom een erg persoonlijk verhaal vertelt. “Met jou wordt zelfs de stilte een gesprek”, klinkt het eerder al in de wondermooie albumopener Vrienden voor het Leven. Check zeker Toevallige Passanten, een absolute favoriet wat ons betreft. Maar dat geldt dus ook voor OchtendglorenDe Bron en Vrienden voor het Leven. En dat 2800 Liefde nu al een hymne is voor menig Mechelaar, zal wel niet verbazen. Maar laat ons toch ook even stilstaan bij Jongen, Jongen. Waar Kestens de jongen in kwestie moed lijkt in te spreken en/of bewierrookt. “Jongen, jongen, neem het van mij aan, er is geen ontsnappen aan. Je bent ook je weg gegaan, maar dat trekken we ons niet aan”.

Het album besluit met een bijzonder dansbare remix van Ochtendgloren dat het allicht niet slecht gaat doen op een dansvloer ergens ten lande?

Met De Bron heeft Tom Kestens een behoorlijk sterk album afgeleverd, eentje dat je aandacht verdient en smaakt naar meer. Ook zonder Lalalover weet Kestens te ontroeren en dansbeentjes te beroeren. Knap werk!

De Bron is voorlopig enkel te vinden op digitale platforms zoals Spotify, maar krijgt binnenkort ook een fysieke release.