Home ReviewsAlbum Reviews THOT – Méandres

THOT – Méandres

by Hans Vermeulen

In februari hadden we het over de nieuwe ep van THOT. Méandres zou die heten. De release was met een maandje uitgesteld maar we konden ons al lekker opwarmen aan openingsnummer Euphrate waarover je alles kan lezen in ons eerder review.

Ondertussen heeft Grégoire Fray, opperhoofd van de Brusselse postrockband, het drie nummers tellende ep’tje op de bandcamp van de band gegooid. Bateleur is de nieuwe single en wordt net als de openingstrack deels door Juliette Maudit ingezongen. De naam van het nummer komt van een tarotkaart en het nummer zelf is een op basgeluid voortgestuwde evenwichtsoefening tussen Franstalige en Engelstalige tekstlijnen. Dit nummer is ook op de gekende streamingdiensten terug te vinden. Bateleur gaat hard en klinkt furieus met fel uithalende gitaren. Vintage THOT maar met een ongekende onverzettelijkheid. In de verwoestende finale horen we de stem van Maudit.

Afsluiten doet het ep’tje met Sleep Oddity, een spookachtige downtempo song over de stedelijke vereenzaming en slapeloosheid. Juliette neemt het eerste vocale stuk voor haar rekening en het zorgt dus aanvankelijk voor een bedriegelijke rust. THOT zou THOT niet zijn als ook dit nummer niet lekker zou ontsporen. Dat doet het natuurlijk wel. Stevige gitaren clashen met doomsynths en aan het einde gaat Grégoire de strijd aan met een pletwals aan reverb en feedback. Op Méandres klinkt THOT minder chaotisch dan op Fleuve maar desondanks net wel spannender omdat de songs gerijpt klinken en een heel volle sound hebben, en zo weet de band ons telkens weer te verrassen.

De fysieke cd-versie van de ep heeft nog iets extra in petto, een paar akoestische demo-versies die digitaal niet verkrijgbaar zijn.

Facebook / Bandcamp