Home ReviewsAlbum Reviews THE PROGERIANS – Crush The Wise Men Who Refuse To Submit (Mottow Soundz).

THE PROGERIANS – Crush The Wise Men Who Refuse To Submit (Mottow Soundz).

Ergens in de oude gedempte broeklanden van de Zennevallei worden mens en omgeving al een tijdje aan opborrelende trillingen blootgesteld. Sedert de recente release, Crush The Wise Men Who Refuse To Submit van The Progerians, werd duidelijk wie verantwoordelijk was voor deze tremors. Het Brusselse Mottow Soundz label (dat ook onderdak geeft aan andere zwaargewichten zoals La Muerte en My Diligence) werd als katalysator betrokken bij de gecontroleerde verspreiding van de uitbarstingen die het stoner sludge viertal veroorzaakt.

The Progerians laten, met een nogal lange intro op het eerste nummer, hun loodzware riffs op ons los. De vier muzikanten duwen hun demonen onder de vorm van negen mini aardbevingen de wereld in. Met scherpe teksten worden angsten en kwellingen van de jeugd verwoord. De vrees voor werkloosheid en gebrek aan toekomst worden in de verf gezet met dodelijke en gevarieerde stoner en sludge gitaren. Tempowisselingen zorgen voor een meeslepende heavy rush waar niet uit te ontsnappen valt.

Op de derde track Hold Your Cross worden de vocalen door de Brusselse hip hopper Crapulax ingezongen. Crapulax gaat in het Frans ferm te keer op deze song. Een woede uitbarsting vol frustraties, werkt en klinkt nog altijd beter in je moedertaal. De duister kant, het onrecht, de manipulatie en indoctrinatie pruttelen op deze plaat allemaal naar boven.

The Progerians spelen strak en complex. De verscheidenheid aan invloeden is goed te horen. Het viertal vermengd punk, doom, sludge en stoner tot een massieve blok gewapend beton. Invloeden van de Amerikaanse metal band Mastodon sluipen tussen de arrangementen van de muziek heen. Er is bijna geen ruimte voor wat rustigere passages zoals de piano outro op Oceania dat een andere kant van de band laat zien. Vrees niet, na dit kalmere stukje raast men terug op kruissnelheid verder. Op het laatste nummer Your Manifest, wordt het gaspedaal wat losgelaten en slaat men een tragere weg in die meer psychedelische raakvlakken heeft.

Crush The Wise Men Who Refuse To Submit is een sterke, vette plaat die zonder enige twijfel nog heel wat meer (verslavende) bevingen zal veroorzaken. The Progerians zijn te gast op The Belgian Pride van het Desertfest 2019. We houden de schaal van Richter goed in de gaten.

BANDCAMP