Home ReviewsAlbum Reviews THE OO-RAY – Generate (Audiobulb Records)

THE OO-RAY – Generate (Audiobulb Records)

We zijn ontdekkingsreizigers in een bijna oneindig elektronisch klankuniversum waar miljoenen slaapkamerartiesten als zakformaatzonnetjes hun sonore roerselen uitspuwen. De uit Portland Oregon afkomstige Ted Laderas is de improvisatorische en experimentele cellist achter de alias The OO-Ray. Zijn nieuwste album Generate dwarrelde mee met de rijke elektronische zonnewind en bleef gewillig in onze zeilen kleven.

Laderas verkent op een experimentele wijze de mogelijkheden van de cello. Hij vervormt zijn instrument vaak onherkenbaar en goochelt met loops, effecten en toonhoogtes die dan weerkaatsen in mooie soundscapes en drones. De Amerikaan die in het dagelijkse leven systeembioloog is, knutselde na een bakkeleiende schrijversblok een meer ambient georiënteerde album in elkaar en laat hiermee zijn shoegazer cello of kamerdronestijl los.

Generate is een album met intiem aanvoelende ambientresonanties van filmische inslag. De soundscapes die nog steeds hun oorsprong vinden in de cello krijgen het gezelschap van microklanken gestuurd met modulaire synthesizers en andere instrumentaties. Er ligt een diepe schoonheid verborgen in de minimale klankontwerpen van Generate waardoor dagdromen en wegzinken in deze droomachtige geluidsweefsels zonder enige inspanning gewoon geschiedt. Onze favoriete nummer op deze aanrader is het dertien minuten durende klanklandschap Undo. Het album is digitaal verkrijgbaar op de Bandcamp- pagina van Audiobulb Records.