Home ReviewsAlbum Reviews THE LIGHT BRIGADE – Light Years, Greatest songs vol. 1 (Gram Records)

THE LIGHT BRIGADE – Light Years, Greatest songs vol. 1 (Gram Records)

by Bootsie Butsenzeller

Bij de Nederlandse muzikant en songschrijver Gerton Govers (The Wild Century, Checkerboard Souls, Diablos Innocentos, The Light Brigade,..) werd vorig jaar een sarcoom vastgesteld, een kwaadaardige vorm van kanker, waartegen hij sindsdien vecht. Gerton heeft een gezin met 4 kinderen en daar komen dus nu een hoop medische kosten bovenop. Dat is z’n muzikale vrienden niet ontgaan. Mario Van Meer (Gram Records, Cops, Angstgegner,..) Patrick Delabie (Studio 195, Scoundrels,..) en bandmaat Stefan ’t Hooft sloegen de handen in elkaar voor een best of Gerton compilatie waarvan de opbrengst dus rechtstreeks naar de familie Govers zal vloeien. Zowaar een mooie reden om deze prachtverzamelaar aan te schaffen.

© The Light Brigade/Gram Records

Een prachtplaat inderdaad, Gerton is namelijk een klasbak van een zanger-songschrijver in de beste 90’s indierock en powerpop traditie. Als Gerton niet uit Tilburg maar uit pakweg Minneapolis of Seattle afkomstig was geweest, had je er ongetwijfeld al van gehoord. Loosen The Knot bijvoorbeeld (dat op het album twee verschillende mixen krijgt) is zo’n song met internationale allure en had evengoed uit de pen en gitaar van Evan Dando en/of Paul Westerberg tevoorschijn kunnen komen.

Americana ontmoet punk in Smoking Gun en komt dus zodoende in Soul Asylum vaarwater. That Magic Sparkle dateert uit 2005 en horen we dus nog een vrij jonge Gerton met dito fris stemgeluid in een song die zelfs iets funky in zich heeft. Gas terug en strippen tot de pure emotionele essentie met stem, akoestische gitaar en viool, wordt het in het best wel Beatlesque maar wondermooie Eager Eyes. Kort, krachtig en best wel vrolijk is de a-kant afsluiter Second Hand Heart.

Kant b trapt af met de oudste song op de plaat: Swaddle (1998) van Diablos Innocentos. Het is een ode aan het eerste eigen label van z’n beste vriend Patrick Delabie, die er overigens bas en drums op speelt, en uiteraard ook achter de opnameknoppen zat. Klaterende indie gitaren en vocale harmonieën zijn ons deel.

Van het The Light Brigade album Celebrate Confusion wordt Both Eyes Closed bovengehaald. Fragile Heart is dan weer zo’n gestripte solo uitstap. Op het vinyl exemplaar is er overigens nog een fijne bonustrack te vinden; een korte, vuile en vunzige one-take van de Richard Berry klassieker Louie Louie en dus eerder geïnspireerd op de Black Flag versie.

Laat dus je goede hart spreken en koop dit fijne kleinood via Light Years • Gram Vinyl

Ook op Bandcamp, Spotify en Facebook.