Home ReviewsAlbum Reviews TAUGHTME – Laugh On Me

TAUGHTME – Laugh On Me

Blake Aaron Hendersons schrijft om den brode muziek voor advertenties, maar zijn passie ligt bij de nummers die hij schrijft voor zijn soloproject TaughtMe. Dit project is door de jaren heen gegroeid. Elke release ging gepaard met meer gelaagdheid. Op de eerste platen Arms As Traps en ReadyToGoUnder horen we nog een vrij sober elektronisch geluid aangevuld met subtiele gitaren en Blake’s fragiele stem. Vanaf Lady wordt het geluid een pak rijker en op het album Am I Old? werkt Henderson zelfs samen met een strijkersensemble. Ondertussen is het al tien jaar stil rond TaughtMe en krijgen we nu eindelijk een nieuwe album.

© TaughtMe

Voor Laugh On Me trok de Amerikaanse singer-songwriter naar IJsland om daar samen te werken met Úlfur Hansson (Minnigar, Swords Of Chaos, Úlfur, Klive) die mee de songs uitwerkte. Daarnaast kreeg het duo in de studio gezelschap van dertien muzikanten waaronder saxofonist Alabaster Deplume. Blake vermeldt ook expliciet de bijdrage van drummer/percussionist Samuli Kosminen omdat zijn inbreng aan de sound en de songs gigantisch was. Samuli wordt zelfs een geluidsbeeldhouwer genoemd die de geluiden in Hendersons hoofd tot leven bracht.

We kunnen dus gerust zeggen dat Laugh On Me eigenlijk het eerste groepsalbum is geworden en dat is er ook aan te horen. De ingetogen pareltjes zijn uitgewerkt tot meer gelaagde, indrukwekkende songs. Ze zijn opgebouwd uit heel vreemde, avontuurlijke, kleine geluidjes die samen een overweldigende wall of sound vormen. Soms zijn het subtiele aanvullingen maar soms wordt alles uit de kast gehaald om een bombastische laag over het nummer te leggen.

Van begin tot eind klinken de nummers uniek en intens, met telkens een dromerige Noorse vibe die alles een speciaal tintje geeft. We horen verschillende invloeden maar er is geen band of artiest die in de buurt komt van het geluid van deze plaat. We horen een beetje Bon Iver, een snuifje Elbow en een vleugje Talk Talk maar vooral veel TaughtMe.

Laugh On Me is zeker een hoogtepunt in de carrière van Blake Aaron Henderson. We kunnen gerust zeggen dat het een klein meesterwerkje is.