Home ReviewsAlbum Reviews SUSSAN DEYHIM & RICHARD HOROWITZ – The Invisible Road: Original Recordings, 1985 –1990 (RVNG)

SUSSAN DEYHIM & RICHARD HOROWITZ – The Invisible Road: Original Recordings, 1985 –1990 (RVNG)

by Patrick Bruneel

Het duo bestaande uit Sussan Deyhim en Richard Horowitz verwierf faam en glorie met hun debuutalbum Desert Equations: Azax Attra dat in 1986 uitkwam op Crammed Discs in hun befaamde reeks Made To Measure. Volume 8 was het en het is en blijft een tot de verbeelding sprekend album vol tribal en avontuurlijke elektronica.

Ze maakten later nog twee albums samen, Majoun (1996) en Logic Of The Birds (2008). Het zijn zeker geen onaardige albums maar echt tippen aan dat debuut, dat zat er niet meer in. Zowel de Amerikaanse componist en acteur Horowitz (overleden in april eerder dit jaar) als de Iraanse componiste, zangeres en performance-artieste en activiste Deyhim maakten solo-platen of werkten met anderen samen maar bleven grotendeels in de schaduwen van de underground en avant-garde verborgen.

In een nauwe samenwerking met beiden is er nu The Invisible Road, een soort van verzamelaar van opnames die ze maakten tussen 1985 en 1990. Belangrijk is vooral dat deze opnames nog niet eerder werden uitgebracht, en al zijn de nummers over een aantal jaren gespreid ontstaan, deze plaat klinkt eigenlijk behoorlijk coherent en neigt zowaar naar de kwaliteit van hun debuut.

Geen enkele misser te horen, integendeel. Als we ze nog een paar keer draaien zullen we dit album wellicht net zo koesteren als we dat nog steeds doen met Desert Equations: Azax Attra.

Avant-gardepop met invloeden van muzikale tradities van over de hele globe vormt de basis. Het duo slaagt erin daarmee een heel eigen muzikale taal te creëren, tegelijk de invloeden en kennis die ze elk apart eerder opdeden bij onder meer Maurice Béjart, Steve Lacy, Anthony Braxton, en zeker in het geval van Horowitz een voorliefde voor Marokko die hem werd ingefluisterd door schrijver Paul Bowles, incorporerend.

Deyhim zingt in het Engels, het Farsi en een eigen ontworpen taal terwijl Horowitz, die in die tijd bij Jon Hassell speelde, invloeden van overal toeliet. Hun afkomst en interesse in diverse culturen zijn onlosmakelijk verbonden met de nummers op deze niet eerder uitgebrachte opnames en het debuut dat nog steeds overeind staat.

Kort door de bocht met een term die al decennia niet meer relevant is: wereldmuziek die elk etiket overstijgt.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More