Home ReviewsAlbum Reviews STIJN HÜWELS – Tomodachi (Dauw).

STIJN HÜWELS – Tomodachi (Dauw).

Tomodachi betekent vriend(en) in het Japans. Stijn Hüwels vroeg aan zijn muzikale makkers om een sample, fieldrecording of een melodie naar hem toe te sturen. Met de ontvangen stukjes ging Stijn Hüwels aan het werk en knutselde zo het album Tomodachi in elkaar.

Stijn Hüwels heeft een diepe fascinatie voor minimalisme die op ook deze release sterk in de verf wordt gezet. De grote verscheidenheid van de door collega-muzikanten toegestuurde opnames zorgde voor tien Tomodachi tracks die volledig losstaan van elkaar. De minimalistische aanpak en bewerking van de tracks met gitaar en laptop zorgden voor een mooi album vol zweverige geluidskunstwerkjes.

De wereld van Stijn Hüwels is gevuld met zachte gitaarloopjes waar fluwelen, elektronische samples en (achtergrond)geluiden hun weg zoeken in de rustgevende ambient structuren. De donzige soundscapes zorgen voor kalmerende en droomachtige sferen. De uitschieter is Tomodachi 8. Dirk Serries zorgde voor een opname die door Stijn Hüwels tot een prachtig stukje top ambient bewerkt werd.

Met inspirerende vrienden als (in volgorde van medewerking): Heine Christensen, Ralph Steinbrüchel, Sylvain Chauveau, Yves De Mey, Yukitomo Hamasaki, Christoph Berg, Patrick Stevens, Dirk Serries, Tomoyoshi Date en Ciro Berenguer, creëerde Stijn Hüwels niet alleen een ongelofelijke ambient opname maar zette hij ook een nieuwe generatie van elektronische (ambient) muzikanten in de kijker. De ambient liefhebbers mogen deze toch wel unieke uitgave niet aan hun neus voorbij laten gaan. Dit is een hebbeding.