Home ReviewsAlbum Reviews STAR GUIDED VESSEL – Tethered​/​Severed (Somewherecold Records)

STAR GUIDED VESSEL – Tethered​/​Severed (Somewherecold Records)

We krijgen met regelmaat van de klok mooie elektronische- en ambientwerkjes te horen die op het Amerikaanse Somewherecold Records uitgegeven worden. Star Guided Vessel is een trio dat qua etherische sfeerontwikkeling wel tussen de Somewherecold (ambient) artiesten hoort maar aan de andere kant eigenlijk niet. De drie Amerikanen uit Louisville, Kentucky roeren zich meer in een ambientshoegaze bad met felle naar postrock en doom neigende gitaargolven.

Tethered​/​Severed bevat stormachtige en vervormde melodieën die met de nodige elektronische effecten samenklitten tot stevige soundscapes. De explosieve nummers bevatten heel wat tegenstrijdige sferen. Brian Huybers, Jason Huybers en Martin Kehl rekken en trekken hun geluidsgolven naar zowel melancholische en euforische gemoedszones. De gitaren bereiken soms een wat te hoge geproduceerde straaljagermodus waardoor we enkele keren het noorden bijster raakten. Gelukkig weten deze heren het gegier, eens niet dan wel, te temperen en ademruimte te creëren met wat rustigere fragmenten.

Star Guided Vessel wringt chaotische echo’s van dominante postrock gitaaruitbarstingen en galmende soundscapes in een sonische ruimte waar het voor de ontvanger toch even aanpassen wordt. Na enkele luisterbeurten krijgt het album door herkenbaar wordende ankerpunten en elektronische inkleuringen een meer solide vorm. Tethered​/​Severed is een ‘heavy’ gitaarambient album waar we niet volledig aan onze trekken mee zijn gekomen maar dat toch het beluisteren waard is.