Home ReviewsAlbum Reviews STALKER: Music inspired By Andrej Tarkowskij’s Movie (Eighth Tower)

STALKER: Music inspired By Andrej Tarkowskij’s Movie (Eighth Tower)

by Patrick Bruneel

Als je als curator al jaren droomt van het maken van een verzamelaar met muziek die eer betoont aan niet alleen een beroemd en belangrijk regisseur maar ook aan de lievelingsfilm van die regisseur en die droom komt uit, dan is die samensteller ongetwijfeld de gelukkigste man van de Italiaanse laars.

Raffaele Pezzella is die man, en hij adoreert de film uit 1979 van de Rus Andrej Arsenjevitsj Tarkovski die na Solaris besloot om nog een sciencefictionfilm te draaien, en dat werd Stalker, gebaseerd op het boek Bermtoeristen van Arkadi en Boris Stroegatski.

Stalker is een heel intense film, net als het meeste werk van Tarkovski, en vertelt over een wereld waarin er een grote verboden zone is, aangetast door allerlei vervuiling. Een zone die eruit ziet alsof er niemand woont, maar waar altijd wel eenlingen naartoe willen die Stalker dan onder zijn hoede neemt. Het verhaal van de film navertellen is in dit stukje onbegonnen werk. Wel kunnen we er nog bij vertellen dat bij de cd, apart of samen, ook een boek is te verkrijgen dat verhalen bevat die door de film, en het boek waarnaar de film refereert, zijn geïnspireerd. Zoals al meerdere keren gebeurde zijn die verhalen helemaal in dezelfde sfeer en teneur als de film.

Ook de verzamelde artiesten doen hun uiterste best om de sfeer van de film te capteren, al is dat niet altijd evident gezien grote stukken van de film zich in relatieve stilte afspelen. Pezzella geeft zijn keur aan artiesten blijkbaar graag allerlei opdrachten, want ook nu is het gros afkomstig uit de poule waarin hij regelmatig vist voor zijn verzamel-cd’s.

Mombi Yuleman, Mario Lino Stancati en Rapoon zijn daarvan de meest uitgesproken namen die echter altijd kwaliteit afleveren. Gelukkig worden ze omringd met minder bekende of totaal onbekende artiesten die zich willen bewijzen en daardoor eigenlijk mooier en interessanter werk afleveren. We onthouden alvast Glacial Anatomy, Zabbaleen en Morgen Wurde, zonder afbreuk te doen aan de overige deelnemers want niemand laat een steek vallen.

Het beluisteren van het album doet ons trouwens weer zin krijgen om de film en het boek van de Stroegatski’s opnieuw te bekijken / lezen. Opzet geslaagd.

BANDCAMP