Home ReviewsAlbum Reviews STAKE – Critical Method (Hassle Records).

STAKE – Critical Method (Hassle Records).

by Yves Van der Straete

Amenra, Briqueville, Raketkanon, om er maar een paar te noemen, in ons kleine belgenland zijn we verwend qua kwaliteitsgroepen. Steak Number Eight was ook zo een band die u kon omverblazen met een torenhoge sound. De band uit Wevelgem ging uit elkaar maar de vier bandleden zijn nu terug onder de naam STAKE.

Van “steak” naar “stake” is maar een letter verschuiven. De rauwe Steak is nu een westvlaamse “stake”, een stok in een weiland waar we “stekkedroad” (prikkeldraad) tussen spannen die de koeien in hun grasland houdt. Een stok die als je ze in het kippenhok smijt al de kiekens en hun pluimen doet opvliegen. Onze pluimen zijn in een parallelle dimensie terecht gekomen na het beluisteren van Critical Method, de eersteling die nu uitgekomen is. Alle agressie en commotie die we van hen gewoon zijn lijkt nu nog geconcentreerder op plaat te zijn gezet. De sound doet bij wijlen aan Nirvana, Life Of Agony en zelfs aan onze eigenste Millionaire en Peuk denken.

Een zware gitarenriff combineren met melodieuze melancholie is niet altijd evident maar Stake draait hier zijn hand niet voor om. De eerste drie nummers op deze schijf blazen ons gewoon omver en dan brengt de intro van Human Throne even rust om ons dan opnieuw volledig op te zwepen. Catatonic Dreams barst dan weer in alle hevigheid los, gevolgd door een iets meer downtempo lied Devolution

Net die afwisseling van ritmes maakt dat deze release een topper is. Het smeert uw hersencellen met zalige riffs, beats en hamerende baslijnen. Toen we dachten dat het jammer was dat steak Number Eight ermee ophield te bestaan konden we op geen enkel moment denken of hopen dat ze gingen terug komen. In een andere gedaante weliswaar maar het sabbatjaar was blijkbaar even vertoeven in Avalon en volledig heropgeladen en met volle boost op de voorste rij terug aan het front aantreden.

Alvast één van de sterkste releases van het jaar, en een absolute aanrader in het genre. Hou ze in de gaten want ze zijn beter dan dat Steak Number Eight ooit was!

Stake tourt door Europa vanaf november. Op 28 november staan ze in de AB in Brussel.