Home ReviewsAlbum Reviews SOULWAX – From Deewee (PIAS)

SOULWAX – From Deewee (PIAS)

by Liesbet Willems

Na 12 jaar is het eindelijk zo ver. Soulwax is daar met hun nieuwste plaat  From Deewee. Het album met 12 tracks is opgenomen in de Gentse Deewee-studio. De artwork van de hoes is het beeld van een microfoon met de vorm van een vrouwelijk hoofd dat geluid opvangt in haar linker- en rechteroor tegen een weerspiegeling van de Gentse blauwe hemel.

Het album is gebaseerd op Soulwax’s Transient Program For Drums And Machinerylive show die in de zomer van 2016 is gestart. Ze namen de songs live op met volledig dezelfde setup, machines en muzikanten. Na een uitgebreide repetitie legden ze het album op 7 februari in één take op waarna deze gemixt, bewerkt en uitgebreid werd met een heel ritmisch resultaat als gevolg. De nummers volgen elkaar perfect op. Analoge synthesizers, akoestische drums, machineklanken, elektronische sounds, … Al deze ingrediënten hoor je in hun songs, net als disco, vintage synths, pop, …

Hun inspiratie haalden ze o.a. bij de plaat 77 Boa Drum van Boredoms, een live-album van een Japanese experimentele noise rock band en werd opgenomen met 77 drummers . Soulwax doet het met drie nl. Igor Cavalera (Sepultura), Victoria Smith en Blake Davies. Met drie drummers is er zoveel meer vuur volgens hen, zeker live, en daar kan ik hen alleen maar gelijk in geven.

De plaat begint met het volledig instrumentaal nummer Preset Tense dat je reeds doet hunkeren  naar het vervolg van de plaat. Missing Wires begint met een super drumintro en evolueert dan verder naar een meer swingende melodie.  Hier wordt ook een lieve en zachte stem gebruikt, terwijl deze in My Tired Eyes zwaarmoedig klinkt. Do you want to get into trouble is dan weer een nummer waarbij velen met gemak direct zullen meezingen. Niet moeilijk met de titel als steeds herhalende zin in het lied. Geweldig! Na verschillende swingende nummers eindigt de plaat uiteindelijk met het trager Goodnight Transmission.

Ik weet 1 ding zeker. Ik zal deze plaat nog veel draaien: genieten en swingen van begin tot einde!