Home ReviewsAlbum Reviews SOFIANE PAMART – Letter (PIAS/88 Touches)

SOFIANE PAMART – Letter (PIAS/88 Touches)

De Franse pianist/componist Sofiane Pamart is van vele markten thuis. De man werkte samen met verschillende rappers zoals Koba LaD, Vald, Maes, Sneazzy en Scylla, hij maakte de soundtrack voor Assassin’s Creed Valhalla en daarnaast maakt hij af en toe een album met meeslepende neoklassieke parels. Maar in ons land zal Pamart het meest bekend zijn van het album Vivre, waarop hij Arno begeleidt wat voor een magische combinatie zorgt.

© Sofiane Pamart

Letter is nog maar het tweede soloalbum van Sofiane Pamart en daar staan maar liefst achttien pakkende composities op. Mooie, warme songs die romantische melancholie uitademen. Eigenzinnig zoals Pamart is, kreeg elk stuk één woord als titel. Als je de woorden/composities achter elkaar legt krijg je: “Dear public your love saved me from solitude forever sincerely Sofiane p.s. I wrote this album in Asia”. Waarschijnlijk vind deze Fransman titels eigenlijk overbodig. Wat we zeker kunnen begrijpen want de muziek zegt veel meer dan een titel.

Ook al mag de cover van dit album er vrij futuristisch uitzien (het zou evengoed een hoes van Daft Punk kunnen zijn) toch is het echt pure klassiekepianoplaat geworden – met af en toe een viool – die in de lijn ligt van grote klassieke componisten. Het is dan ook te begrijpen dat zijn optredens in Ancienne Belgique op 4 en 5 juli volledig uitverkocht zijn. Pamart is echt een groot talent waar we nog veel van gaan horen.

FACEBOOKINSTAGRAM